tisdag, augusti 02, 2011

Skrivpuff - 2 augusti 2011

Skriv om konkurrens.

Ocean Beach, California 1961.

5-årige Ryan satt högst upp i trappan på familjens veranda och såg dystert ner på stranden, där hans bästa kompis Maureen lekte med Molly - en flicka som var på besök från en annan stad.
"Hur länge ska hon vara här?" muttrade Ryan.
Maggie, Maureens mamma, log mot pojken.
"Molly åker hem imorgon. Varför leker inte du med flickorna då Ryan?"
"Jag vill bara leka med Marie." sa Ryan.
Marie var Ryans smeknamn på Maureen (eftersom Maureen var lite svårare att säga).
"Molly sa att hon inte tycker om pojkar..." fortsatte Ryan truligt. "Och hon sa att jag har baciller."
Ryans mamma Kate höll om sin lille son.
"Men det har du inte, det vet du ju Ryan."
"Jag vill inte att Molly ska vara här iallafall!" utbrast Ryan argt. "Detta är min och Maries strand!"

Maggie och Kate såg på varandra och log.
"Det verkar som Ryan har lite svårt med konkurrens idag." sa Kate.
"Har jag visst inte!" sa Ryan indignerat.
Sedan var han tyst i några sekunder.
"Vad är konkurrens...?"
"Man kan säga att du och Molly tävlar lite om Maureen idag." sa Maggie.
Ryan nickade med eftertryck.
"Mmmm...! Molly kan åka hem, jag vill leka med Marie själv - det är min Marie faktiskt!"
Kate log mot sin son och strök honom över hans mjuka, rufsiga hår.
"Men lilla älskling, du brukar ju vara bra på att vara generös och dela med dig."
Ryan plutade truligt med munnen och vilade hakan i händerna.
"Mmmm.. det är jag, men inte just idag."



Inga kommentarer: