lördag, augusti 13, 2011

Skolstart för barnen Clarke - del 1

(fortsättning på En känsloladdad söndag)

Sun City. September 2000


JOANNE

Nästa dag var en stor dag för barnen.
Maxine och Alex skulle börja andra klass och Janie i fjärde klass.
För Alex var det en extra stor dag; han skulle nämligen inte bara börja andra klass, utan även börja i en helt ny skola.
Hans gamla skola låg lite för långt bort från staden där vi bodde, så vi tyckte det var bättre att han började samma skola som Janie och Maxine.
Maxine var överlycklig för att Alex nu skulle gå i samma klass som hon.

Jag frågade Alex hur han kände inför skolbytet.
Han gav mig ett av sina söta Alex-leenden.
“Jag är förväntansfull.”
Jag log och strök pojken över håret.
“Vad bra älskling. Du kommer nog att få det jättebra i din nya skola.”
Alex log och nickade.
“Jag också är förväntansfull!” sa Maxine ivrigt. “Vi ska lära oss att skriva med sån där snirklig text - det heter skrivstil.”
“Vad spännande, älskling.” log jag.
Maxine nickade glatt.




Inga kommentarer: