lördag, augusti 13, 2011

Skolstart för barnen Clarke - del 3

*
“Men det är du inte, Maxie.” sa Alex. “Du är inte jobbig alls.”
“Fast en gång hörde jag att mamma sa att jag är en olycka.” sa Maxine.
“Olycka?” undrade Alex.
Maxine nickade.
“Jaaaa… jag hörde att mamma sa så en gång, när hon inte visste att jag lyssnade. Hon pratade med sin kompis och sa ’Maxine är ett misstag, en olycka’.”
Maxine var tyst i ett par sekunder.
Sedan tillade hon:
“Det betyder att hon inte är glad över att jag föddes.”

“Det var verkligen inte snällt sagt av din mamma, Maxie!” sa Alex, mycket upprört.
Maxine gjorde en liten axelryckning och petade förstrött på sin lunchbox.
“Men jag är kanske det. Ett misstag.”
Hon plutade lite sorgset med munnen.

Åh Gud… så ont det gjorde i mig när jag hörde vår älskade lilla Maxine säga de där orden.
Jag såg på Martin att det gjorde ont i honom också.
Den här underbara, vackra lilla ungen var allt annat än en simpelt misstag.

Janie lade armen om sin lillasyster.
“Maxie, vet du, alla som säger att du är ett misstag är dumma!” sa hon argt.
“Det tycker jag också!” sa Alex.




2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

usch, hennes "riktiga" mamma är ju hemsk! Hur kan hon säga sånt om fina Maxine??!

Dakota Quinn Diamond sa...

Mmmm... buuu för såna mammor! :(
Man får inte säga så om vår lilla fina Maxine!!