lördag, augusti 13, 2011

Martin och Maxine fredags-shoppar - del 4

*
Nära kassorna fanns hyllorna med godis.
Chokladkakor och färgglada slickepinnar trängdes med tuggummin, Twizzlers och annat godis och såg lockande ut.
Himmelriket för ett godis-älskande barn.

Men Maxine måste ha fått nog av godis, efter allt sött hon fått i sig förra helgen, för hon bad inte om minsta lilla godisbit.
Hon gick bara fram till hyllorna och tittade lite på Pez-automaterna och dess tillhörande godistabletter.
“Vill du ha en, till din samling?” frågade jag.
Både Maxine och Alex var Pez-samlare.
“Får jag…?” sa Maxine.

På henne lät det som jag erbjöd henne världens dyraste skatt och inte en liten enkel plasthållare med små hårda godistabletter.
Jag log åt det glädjestrålande uttrycket i hennes lilla ansikte.
“Så klart att du får” sa jag och rufsade om hennes lockar. ”Och vi tar varsin till Jane och Alex också, eller vad säger du, Maxie?”
Maxine log och nickade glatt.




Inga kommentarer: