onsdag, augusti 10, 2011

En känsloladdad söndag - Del 13

*
En stund senare jag satt i soffan med tre nybadade och pyjamasklädda barn.
Vi var redo för en godnatt-saga.
Jag skulle just slå upp boken, när Maxine räckte upp handen, som de får göra i skolan, och frågade:
”Får jag säga en sak.”
”Självklart älskling.” sa jag.
Maxine berättade att hon varit tvungen att klippa sig för att hon fått tuggummi i håret.
“Vet ni, en dum unge på motellet satte bubbelgum i mitt hår, så mamma fick klippa mig.”
“Oj då,” sa jag. “det var ingen snäll unge.”

Maxine skakade på huvudet.
“Nä, en riktigt dum skitunge är han. Och mamma blev lite sur - hon sa att det var dumt att jag hade fått bubbelgum i mitt fina hår. Så nu får jag inte tugga Hubba Bubba - eller nåt annat bubbelgum - mera…”
Maxine fnös indignerat.
“Orättvist…” fortsatte hon. “kunde ju faktiskt inte jag hjälpa, att den där jäklarns ungen satte Hubba Bubba i håret på mej…!”
”Nä, det var ju inte ditt fel!” sa Alex.

Maxine skakade på huvudet.
”Precis! Men det tyckte nog min mamma. Så när hon sa att jag var finare i långt hår, blev jag så arg att jag klippte mig ännu mer!”




Inga kommentarer: