onsdag, augusti 24, 2011

Alex hemlighet (del 9)

*
Alex hade suttit i trappan till övervåningen och sett och hört allt.
Nu gick han ner till Martin.
Martin lade armen och pojken och log.
"Nu är det lugn och ro i huset igen."
"Du sköter alltid allt så bra." sa Alex med beundran i rösten.
Martin kramade om honom.
"Tack grabben. Hur är det med dig då? Vill du gå upp och sova? Eller vill du hellre snacka, eller se på TV?"
Alex funderade.
"TV." sa han bestämt.
Martin log.
"Okej, TV. Vad sägs om filmen som börjar strax, tre timmar långt kostymdrama."
Han blinkade åt pojken.
Alex skrattade.
"Nej tack, jag vill inte sova sa jag ju."
Martin skrattade och rufsade om pojkens hår.
"Nähä, inte det? Då får det väl bli nattens rysare då."
Alex log och nickade.
Martin plockade fram läsk och godis och så gick de in i vardagsrummet och slog sig ner i soffan.

En timme senare kom Joanne och Jane hem.
De gick in till grabbarna i vardagsrummet.
Martin satt och såg på filmen, men Alex hade somnat.
Joanne kysste sin man och sedan strök hon Alex över håret.
Alex vaknade till och kikade upp på sin fostermor med endast ett öga öppet.


Joanne och Jane log åt honom.
"Hej älskling." sa Joanne. "Ska du gå upp och sova istället?"
"Jag sov inte." sa pojken. "Jag kollar på filmen."
Jane skrattade.
"Du måste lära mig hur man ser på film med stängda ögon."
Alex satte sig upp och såg nyvaket på sin fostersyster.
"Janie... jag sov inte."
Jane log.
"Lilla brorsan, du är för söt!" skrattade hon.
Hon sträckte sig fram över Alex och kittlade honom under armen.
Alex gav ifrån sig ett litet pip.
"Hey! Man får inte göra så!" fnissade han.

Jane skrattade och kramade honom.
"Jo lillbrorsan, det får man. Och du, Alex... du såg super-söt ut när du sov."
Alex skakade på huvudet och räckte ut tungan åt Jane.
"Jag går upp och sover." muttrade han.
Martin log och rufsade om hans hår.
"God natt grabben."
"God natt." sa Alex och gäspede.
"Jag går med upp och tittar till de andra älsklingarna." sa Joanne.
Hon lade armen om Alex och så gick de upp för att se om Maxine, Ricky och Cassie sov lugnt och tryggt.

"Har ni haft en bra kväll?" frågade Joanne när Alex kröp ner i sin säng.
"Man kan säga att den var intressant." sa Alex.
Joanne såg frågande på honom.
"Intressant?"
"Martin kan berätta." sa Alex med en gäspning.
"Okej." sa Joanne och log.
Hon stoppade om Alex och klappade honom på kinden.
"Sov gott lilla gubben."
"Mmmm..." sa Alex sömning.
Redan när Joanne var på väg ner höll han på att somna.



Inga kommentarer: