lördag, augusti 13, 2011

Martin och Maxine fredags-shoppar - del 6

*
Maxine kom helt av sig i sitt letande efter de rätta Pez-automaterna.
Hon bara gapade och stirrade glosögd på flickan.
“Titta som hon beter sig va…! Bara för att hon inte får godis…”
Maxine skakade ogillande på huvudet.
Hon tänkte nog inte på att hon själv hade betett sig ungefär så för bara några dagar sedan, för att hon inte hade fått spela schack på sitt eget vis.

Eller så tänkte hon på det, för plötsligt tittade hon upp på mig och frågade tyst:
“Pappa, gör jag så?”
Jag satte mig på huk framför Maxine och såg henne i ögonen.
“Tänkte du på när du blev så arg i söndags?” frågade jag.
Maxine nickade.
“Uh-huh… men jag menade det inte. Jag ville inte vara stygg flicka, det ville jag faktiskt inte.”
Maxine såg ledsen och skamsen ut.




Inga kommentarer: