torsdag, augusti 11, 2011

Skrivpuff - 11 augusti 2011

Skriv om ett undantag.

Sun City School, hösten 2001.

Läraren för tredjeklassarna gick fram till Maxine.
Den lilla lockhåriga flickan stod lutad mot skolbyggnadens tegel. Hon hade armarna korsade över bröstet och blicken var en aning vaksam.
"Maxine, varför är inte du med de andra barnen?"
"Jag står bra här." svarade flickan. Hon hade en trumpen min i sitt lilla ansikte.
Läraren hukade sig ner för att komma i jämnhöjd med barnet.
"Vi har idrottslektion nu, alla ska vara med."
Den lilla 8-åringen skakade på huvudet.
"Jag vill inte. Jag hatar Dodgeball* - jag vill inte att folk ska kasta bollar på mig!"

Läraren log och suckade lite.
"Men lilla gumman... det gör ju inte ont."
Maxines uppsyn mörknade som ett litet åskmoln.
"Fröken, jag kanske är allergisk mot att få bollar på mig...!"
Läraren tog Maxine i handen och ledde henne mot de lekande barnen.
Men Maxine slet sig loss.
"Denna här dumma leken vill jag inte vara med på!"
"Sluta nu Maxine!" Lärarens röst var ännu mer sträng och irriterad nu. "Alla måste vara med på skolans lektioner!"
"Jag tänker faktiskt vara ett undantag, så det så!" sa Maxine.
Flickan kilade bort mot klätterställningen och kvick som en apa klättrade hon upp.
Hon blickade ner på läraren och sina klasskamrater.
"Aldrig ska jag vara med på Dodgeball! Och ni kan inte tvinga mig!"

Läraren antecknade i sitt block att Maxine vägrade vara med på skolans aktiviteter. Anteckningarna skulle hon ta upp på nästa veckas utvecklingssamtal.
Bäst som hon antecknade råkade den stora, mjuka bollen träffa henne i huvudet.
"Förlåt fröken!" ropade ett av barnen.

Maxine fnissade så mycket uppifrån sin klätterställning att hon nästan trillade ner.
"Alla skulle ju vara med och leka sa du ju fröken!" ropade hon och fnissade ännu mer.


__________________________________________________________
* Dodgeball är den amerikanska motsvarigheten till Spökboll.


5 kommentarer:

Pia sa...

Heja Maxine! :)

Drumalex sa...

Gulligt..men just den där typen av oförstående vuxna är lite otäcka...bra skrivet

Dakota Quinn Diamond sa...

Tack! )
ja, vuxna som är så här oförstående är verkligen otäcka...!

The Darkest Night sa...

Håller med Pia - Heja Maxine!!
Har haft alldeles för många lärare i stil med hennes... hemskt!

Dakota Quinn Diamond sa...

Yay Maxie!! :)
Samma här.... buuuu för såna här lärare....!!
(och buuu för Dodgeball)