tisdag, december 08, 2009

Rockin' Around the Christmas Tree - del 7

*

*
8 December, 1970.
Tisdag.

Skoldagen hade varit tuff; extrapass på simträningen och tre timmars repetition av julkonserten, utöver de vanliga lektionerna.
”Vilken dag!” stönade Maureen när hon, Ryan och Sunshine kom in i familjen McKenzies vardagsrum. ”Jag är helt slut…”
”Jag med!” sa Sunshine.
Flickorna sjönk ner i soffan.
”Mmm… det var en ganska jobbig dag.” sa Ryan.
Ganska jobbig…?” sa Maureen. ”Du måste också vara helt slut?”
”Nej, jag är jättepigg.” sa Ryan.
”Ja säkert!” skrattade Maureen och drog ner honom intill sig i soffan. ”Var det därför du höll på att somna på matte-lektionen?”
”Det var ju bara för att matte-lektionen var så tråkig.”
Sunshine och Maureen skrattade.
”Det har du faktiskt rätt i.” sa Maureen. ”Den var supertråkig.”
Kate, David och Maggie kom in i vardagsrummet.
”Känner ni för att äta på restaurang i kväll?” frågade Kate.
”Ja, det låter trevligt!” sa Maureen.
”Mmm… men om jag somnar får ni bära hem mig.” sa Ryan.
De andra skrattade.
”Det är inga problem.” David log och rufsade om sin sons hår.
Ryan gjorde en liten grimas mot sin pappa.
Maureen skrattade till.
”Så du är trött i alla fall…?”
Ryan ryckte på axlarna.
”Lite kanske.”
”Vi får hoppas att morgondagen blir lugnare för er.” sa Kate.
”Ja, det vore skönt.” sa Maureen. ”Förresten, Ryan; såg du hur Jill tittade på dig idag?”
”Ja, men jag fattar inte varför…” sa Ryan.
Maureen log mot Ryan och rufsade om hans hår.
”Hon tycker ju att du är det sötaste som finns fattar du väl!”
”Äh lägg av…” sa Ryan generat.
*
*

Inga kommentarer: