söndag, december 06, 2009

Rockin' Around the Christmas Tree - del 4

*
*
6 December, 1970.
Söndag.


Macy

Macy satt framför sminkspegeln i sitt stora sovrum och sjöng med i musiken som strömmade ut från skivspelaren.
Hon knyckte på nacken, kastade håret bakåt, putade med läpparna och smetade på lite ljust läppstift.
Jag borde få sjunga solo, tänkte hon. Jag är ju en stjärna redan, bättre än de andra i skolan.
Hon bestämde sig för att hon i kväll skulle be sin far att övertala Miss Wallace och Mr. Griffin till att låta henne sjunga.
Macy kastade en sista blick på sin spegelbild, sedan tog sin handväska och gick ner till ytterdörren.
Hon tänkte gå och shoppa, det gjorde henne alltid på bättre humör.


Jill

Några hus därifrån satt Jill i sitt sovrum.
Hon tänkte också på julkonserten, dagdrömde om hur det skulle vara att få sjunga duett med Ryan.
Hennes mamma knackade på hennes dörr och steg in i rummet.
”Jillian, jag har ropat fyra gånger. Hör du inte på?”
”Förlåt mamma, jag satt i andra tankar.”
Hennes mamma log mjukt.
”Nu igen? Vad drömde du om nu då?”
Jill log lite generat.
”Ingenting mamma. Ska vi gå till köpcentret nu?”
”Ja, vilken affär ville du gå till först?”
”Vad sägs om godisaffären?” log Jill.
Hennes mamma skrattade.
”Slösa inte hela din veckopeng på godis bara.”
”Det ska jag inte.” log Jill.
Innan Jill lämnade sitt rum kastade hon en blick på fotografierna hon satt fast runt ramen. Foton av hennes vänner och klasskamrater.
Blicken stannade extra länge på ett av skolfotona; fotot av hennes favoritkille.
*

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Kul att få läsa vad Macy och Jill tänker på ! :-)

Dakota Quinn Diamond sa...

Vad kul att du tycker det! :-)
jag kommer nog skriva mer om dem i framtiden ;-)