fredag, december 25, 2009

Jul hos Elle – del 2

*
Juldagen – 25 december
Kväll.

”Mamma, får jag gå till Green Hill och testa min nya pulka?” frågade Elle.
Louella skakade på huvudet.
”Inte nu Elle.”
”Jo! Snäääälla mamma!”
”Nej Elle. Klockan börjar bli mycket och det är mörkt. Och jag gillar inte att du åker pulka vid Green Hill.”
”Varför inte?” undrade Elle.
”Därför att barnen som åker där är både större och äldre än du och de är oförsiktiga när de åker nedför backen.”
”Ska min nya pulka bara stå i hallen och ruttna då?” skrek Elle. ”Pappa Eddie skulle låta mig gå dit! Han skulle till och med följa med!”
Elle skämdes varje gång hon gav sin mamma dåligt samvete genom att antyda att hennes far var en bättre förälder, men hon kunde inte rå för det, hon blev så besviken när hon inte fick prova sin julklapp.
”Lugna ner dig Elle.” sa Louella. ”Du och jag kan gå till den mindre backen och åka pulka tillsammans - imorgon, när det är ljust.”
Elle sken upp.
”Kan vi gå ut direkt efter frukost?” frågade hon ivrigt.
”Direkt efter frukost.” lovade Louella.

Elle gick ut i hallen och strök med händerna över sin nya rosa pulka.
”Mamma, har vi en dammtrasa?” ropade hon.
”Dammtrasa? Vad ska du med en dammtrasa till?”
”Duh! Torka av pulkan såklart!” sa Elle. ”Så att den inte blir dammig. Jag måste hålla den ren och fin.”
”Du är verkligen rädd om dina saker du.” sa Elles mormor.
”Ja. Det måste man vara.” sa Elle.

När hon sett till att pulkan var dammfri gick Elle in i vardagsrummet och lekte lite med sina andra julklappar.
När hon leende somnade i soffan den kvällen, iklädd morgonrock och pyjamas med fötter, höll hon några favoritjulklappar i famnen; en nalle, en ljusgrön dagbok med doftande sidor och en ny baddräkt.
I sina drömmar satt hon på en flygande pulka och strödde ut stjärnpulver över alla hon tyckte om. Stjärnpulvret skulle göra alla lyckliga.
*

Inga kommentarer: