måndag, december 07, 2009

Rockin' Around the Christmas Tree - del 6

*

7 December, 1970.
Måndag.
(forts.)

”Ni får citera mig, kära klasskamrater.” sa Joe.
”Undrar om den där Sokrates-snubben har nåt att säga om äcklig köttfärslimpa.” sa Joe.
Tur att det finns så många saker man klarar sig utan.” citerade Ryan.
Miss Coleman skrattade.
”Ni ungar är oförbätterliga...!”
”Vad säger Sokrates om oförbätterliga ungar?” frågade Arthur.
Ryan funderade en stund, sedan log han och citerade:
Barn nu för tiden är tyranner. De trotsar sina föräldrar, hivar i sig maten och tyranniserar sina lärare.”
Mer skratt från klassen.
”Men ni är väldigt rara små tyranner.” skrattade Miss Coleman. ”Skriv ner citaten i er bok och sen kan ni gå på lunch.”
Eleverna skrev fort och skyndade sig sedan ut ur klassrummet.
”Vi ses i musik- och drama-salen efter lunchrasten, mina små tyranner!” ropade Miss Coleman efter dem.
”Kommer jag inte så har jag spolat ner mig i toaletten.” sa Clark menande.
”Du hatar verkligen köttfärslimpan, va?” frågade Jill.
Clark gjorde en dramatisk, plågad grimas som svar.
Sheila såg på sina klasskamrater.
”Vad har vi för lektion nu?”
Maureen stirrade på sin något virriga vän.
”Säg att du skämtar, Sheil. Vi har lunch!”
”Ja, det visste jag väl.” sa Sheila. ”Skulle bara se om du var vaken.”
*

Inga kommentarer: