tisdag, december 29, 2009

Förändringens vind

*
29 december.

Lizzie såg sorgsen ut när hon kom ut i köket vid frukosten.
"Jag måste åka idag. Min mamma har blivit sjuk."
"Är det allvarligt?" frågade fadern.
"Hon har fått en liten hjärtinfarkt." sa Lizzie.
"Hon blir väl frisk igen?" frågade Kyle.
Både han och Coral hade träffat Lizzies mor och de tyckte mycket om henne.
"Ja, läkarna tror att hon kommer att bli bra." Lizzie log mot Kyle. "Var inte orolig älskling."
Lizzie strök Kyle över håret.
"Hon kommer väl inte att dö?" frågade Coral med grötig röst.
"Nej lilla gumman." försäkrade Lizzie och gav Coral ett lugnande leende. "Hon måste bara ta det lite lugnare än hon brukar och hon ska vila mycket. Och hon får mediciner. Jag ska bo hos henne ett tag och hjälpa henne med allt."
"Ska jag skjutsa dig till din mor?" frågade Coral och Kyles far.
"Tack snälla Robert. Det vore bra. Hon är på sjukhuset i Clearwater."


"Se inte så ledsna ut älsklingar." sa Lizzie när hon kramade Coral och Kyle adjö senare på dagen. "Vi ses ju i januari."
"Vi... vi är lite oroliga för din mamma bara." sa Kyle.
"Mmm..." instämde Coral. "Hälsa din mamma från oss."
"Det ska jag göra. Då blir hon glad, hon tycker så mycket om er."
Lizzie gav Coral och Kyle ännu en kram.
Sedan gick hon och fadern ut till bilen och åkte iväg.
Kvar stod Kyle och Coral, med oro som gnagde i hela kroppen.

*

Inga kommentarer: