torsdag, mars 08, 2012

Skrivpuff - 7 + 8 mars 2012 - del 1

Skriv om något ädelt + om en lista.

Georgia 1958

Jimmy såg imponerad på instrumentet som en av hans medfångar visade upp.
"Har du gjort den gitarren själv? Den är helt fantastisk!"
Medfången kallades för Slow, han var det som folk lite elakt kallade efterbliven.
Nu log den store mannen mot unge Jimmy.
"Ja, har gjort den alldeles själv med mina egna händer." sa Slow med sin lite djupa, släpiga röst.
"Kan du spela?" undrade Jimmy.
Slow nickade.
"Bara en sång."
Slow började klinka på gitarren. Han kunde inte spela bra alls, men man hörde ändå vilken låt det var. Väldigt falskt började han sjunga Hound Dog
Efter bara tre rader räckte Slow över gitarren till Jimmy.
"Du kan bättre."
Jimmy log och skakade på huvudet.
"Nja... jag är inte så bra på att spela."
Men Slow insisterade att han skulle spela, så Jimmy tog gitarren och började spela Folsom Prison Blues.
Medfångarna klappade takten och sjöng med i Johnny Cash-låten.
Fängelse-blues, det här var en låt i deras smak.

"Den är din nu Jimmy D." sa Slow.
Jimmy såg upp på honom.
"Va? Min?"
Slow nickade.
"Du kan musik, du måste ha en gitarr."
Jimmy bara stirrade på Slow, överväldigad av den fina presenten.
"Tack så mycket, men jag kan inte ta emot den..."
Slow nickade och klappade Jimmy i ryggen.
"Jo, du kan. Det är Jimmys gitarr nu."

"Du måste hålla på med musik när du kommer ut härifrån Jimmy D!" sa bankrånaren Billy "Cash" Lemon.
Jimmy log igen.
"Jag ska lägga till det på min lista över saker att göra när jag blir fri."
Billy "Cash" Lemon log och nickade gillande.
Plötsligt bröts gläjdeyran av fångvaktare Bakers barska stämma.
"Partyt är över."

Elvis Presley – Hound DogJohnny Cash – Folsom Prison Blues
Duane Eddy – Rebel RouserThe Platters – The Great Pretender

Inga kommentarer: