tisdag, mars 06, 2012

Skrivpuff - 4-5 mars 2012 - del 2

*
"Jag ska få en CVK." berättade Maxine en stund senare. "Nästa gång jag kommer hit."
Maxines bror Alex såg oförstående ut.
"Vad är en CVK...?"
"Central venkateter." sa Maxine. "Det är en grunka som ska sitta vid mitt nyckelben och den kommer att ge mig mediciner. Visst är det så?"
Flickan såg på Dr. Craven för bekräftelse.
"Det var en mycket bra förklaring raring." sa läkaren och log. "Och genom en CVK kan vi ta prover också, så vi slipper sticka dig med nålar hela tiden."
Maxine nickade.
"Låter bra tycker jag."

Alex stod en bit ifrån sjuksängen. Han tyckte att allt detta med sjukhus och nålar var läskigt.
Det kunde till och med hända att pojken lämnade rummet om systerns sjukhusbesök kom på tal där hemma.
Maxine klappade på en tom plats i sängen, en uppmaning till Alex att komma dit och sätta sig.
Alex gick sakta fram till sängen och krånglade sig upp.
"Vi ska göra en trådtelefon." sa Maxine.
Hon höll upp två tomma plastmuggar och ett snöre.
Alex log. Han älskade sin systers uppfinningsrikedom och stora glädje för allt.


Abba – Ring RingThe New Merseysiders – Handle With Care
Aaron Carter – Girl You ShineAmy Diamond – If I Ain't Got You
Marvin Gaye – Ain't No Mountain High EnoughTroy – Bet On It (Jason Nevins Remix)

Awareness Ribbon: Leukemia

Inga kommentarer: