söndag, augusti 16, 2009

SkrivPuff: Utmaning 228 - 16 augusti

Skriv om ett ögonkast.


Leslie Bloombergs portabla radio spelade Dream a Little Dream of Me med Ella Fitzgerald och Louis Armstrong.
Ett gäng killar gick förbi oss, de var inne i en hetsig diskussion om synagogan som brunnit ner en vecka tidigare.
En av killarna bar på en stor hög med böcker.
Jag hade sett honom flera gånger i skolan. Jag visste att han hette David och var 19 år, ett år äldre än jag. Men vi hade aldrig pratat med varandra.
Han verkade särskilt upprörd över det som hänt.
”Det var ett rent hatbrott!” utbrast han.
En av hans böcker gled ur högen och ner i gruset.
Jag sprang fram och räckte honom boken.
”Åh, tack så mycket.” sa han.
Han såg på mig och log. Jag höll på att drunkna i hans blå ögon.
”Vad oartig jag är.” sade han. Han sträckte fram sin högra hand. ”David McKenzie. Och du är Kate Goldman.”
”Ja.” svarade jag med darrig röst.
Jag trodde jag skulle svimma. Han visste vem jag var!
Hans blick föll på stjärnan som hängde på min halskedja, sedan såg han in i mina ögon.
Han såg lite sorgsen ut nu.
Utan att han behövde uttala orden visste jag att han beklagade det fruktansvärda som hänt med synagogan.
”Kate, skulle du vilja gå ut med mig i kväll?” frågade han efter några minuters tystnad.
Mitt hjärta slog volter.
”Ja, det vill hon!” sa Maggie snabbt, innan jag hann säga någonting.
Jag såg på David och vi skrattade lite.
”Ja, tack, det vill jag gärna.” sa jag.
Maggie och Leslie satt på bänken och såg på oss.
De log stort och började nynna bröllopsvalsen.

På kvällen gick David och jag på bio och sedan åt vi middag på en diner.
När vi ätit tog han upp boken ur sin ryggsäck.
”Vill du låna den?”
”Gärna.”
Han tog upp en penna och skrev något på en sida i boken.
”När vill du ha tillbaka den?” frågade jag när han ger mig boken.
Han log och de vackra blå ögonen glittrade.
”På vår nästa date?”

Efter middagen och bion följde han mig ända hem till dörren.
En stilla kyss, och en kärleksfull blick, innan vi säger god natt och han går hemåt.

Inga kommentarer: