lördag, juli 03, 2010

Monday surprise...

*
"Jag har en liten överraskning." berättade klassföreståndaren i Kyle och Ashlees klass.
Eleverna blev idel öron.
"Ska vi få ha pizzaparty i matsalen varje dag?" frågade Max.
Läraren skakade på huvudet.
"Nej. Gissa igen."
"Lärarna har kommit på att det är farligt med läxor...?" frågade Ashlee.
Klassen skrattade.
"Tyvärr inte." log läraren. "Vi ska få en ny elev i klassen."
Det gick ett sus genom klassen.
En ny elev. Spännande!
"Kul!" sa Ashlee.
"Tjej eller kille?" undrade Max.
"Tjej." svarade läraren.
"Coolt!" sa Max. "Är hon snygg?"
Ashlee höjde på ena ögonbrynet.
"Jag skojade bara, Ash." skyndade sig Max att säga.
"Tur för dig." flinade Ashlee. "Annars skulle du åka på en propp."

"Jag förväntar mig att ni tar väl hand om den nya eleven när hon kommer." sa läraren.
Det lovade klassen att de skulle göra.
Under resten av lektionen pratade eleverna inte om annat än den nya tjejen.
Hur såg hon ut? Varifrån kom hon? Hur var hon som person?

Läraren var tvungen att ryta till en aning för att få tillbaka sina elevers uppmärksamhet.
"Nu fortsätter vi lektionen." sa han när ungdomarna hoppade till och tittade upp. "Är det någon som vet när Slaget vid Little Big Horn ägde rum...?"
Max räckte upp handen.
Läraren log stolt mot sin elev.
"Bra Max! Vilket år var det?"
"När kommer den nya tjejen?" frågade Max.
Klassen fnissade.
Läraren suckade.
"Hon kommer någon dag den här veckan. Förmodligen imorgon. Nå, Max, vilket år ägde Slaget vid Little Big Horn rum...?"
"Nej, det vet jag inte." sa Max.
Ny suck från läraren.
*

Inga kommentarer: