söndag, juli 11, 2010

Huset som Gud glömde - 8

*
Coral

”Här kommer mina vackra barnbarn!” sa farmor som stod i hallen och tog emot oss.
Hon hälsade på Ashlee och Darla, sedan gav hon Kyle och mig varsin kram.
En liten kram, men för att komma från farmor var det en storslagen gest.
”Coral och Kyle - Gud vad söta ni är!” utbrast farmors syster Muriel ”Ni blir sötare och sötare för varje dag va?”
Jag ryckte blygt på axlarna.
Kyle log blygt mot Muriel. Han såg generad ut, som alltid när någon påpekar hur söt han är.

Farmor såg länge och granskande på Kyle.
”Jo, dom är verkligen söta - men pojken behöver klippa sig.”
”Äsch, Maeve, det är så ungar har det nu för tiden.” sa Muriel. ”Har du inte sett alla popstjärnor, filmstjärnor och allt vad dom är...?”
Muriel blinkade åt Kyle.
”Behåll det som det är, det ramar bara in ditt fina lilla ansikte.”
Hon klappade en förlägen Kyle på kinden.

Farmor bara fnyste och muttrade någon om att pojkar inte ska vara långhåriga.
Jag skrockade.
Om farmor tyckte Kyle var långhårig nu skulle hon bara se honom på sommaren! Då växer hans hår jättefort och mycket av någon underlig (för mig oförklarlig) anledning - och självfall och lockar kommer fram.
Då kan man snacka om hippie-unge…!
*

Inga kommentarer: