onsdag, april 07, 2010

Glöd – del 10

*
Flera minuter senare satt en olycklig Ashlee på sin stol och jobbade med sin mattebok.
Plötsligt började hon dunsa med radergummit i boken igen.
”Nej... inte igen...!” stönade några.
Mr. Carlisles tålamod höll på att ta slut.
”Nu räcker det, Miss Hayden.”
Han ledde henne mot dörren.
”Nu har jag fått nog av dig.”
”Nu har jag fått nog av dig.” ekade Ashlee.
Mr. Carlisle var nu alldeles röd i ansiktet. Han öppnade klassrumsdörren och pekade ut i korridoren med hela handen.
”Ut ur mitt klassrum.”
”Ut ur mitt klassrum.” ekade Ashlee.
Flera av klasskamraterna skrattade.
Mr. Carlisle blev ännu rödare av ilska.
”Ut ur mitt klassrum säger jag!”
”Ut ur mitt klassrum säger jag!” ekade Ashlee lugnt.
SMACK!
Mr. Carlisles hårda, torra handflata landade på Ashlees kind.
En stor, blossande ros trädde fram på Ashlees annars lite bleka hy.

”Vad fan gör du!” skrek Max och rusade fram till Ashlee. ”Det där är barnmisshandel!”
Kyle sprang också fram till Ashlee. Han höll tröstande om henne.
Ashlee stod lugnt och såg upp på Mr. Carlisle med hatfull blick. Det såg ut som hon försökte mörda honom med endast ögonen som vapen.
Kyle tänkte att det var samma sorts blick som Coral kunde ge fadern.
Klasskamraterna var inte lika lugna och behärskade som Ashlee.
”Du är ju inte klok!” tjöt Shirley.
”Vi ska anmäla dig!” sa Julie.
”Vi går till rektorn och berättar allt!” sa Max.

Ashlee rusade plötsligt ut ur klassrummet.
”Ashlee, vart ska du?” ropade Max efter henne, men Ashlee svarade inte.
Max såg olyckligt på sina kamrater.
”Ska vi springa efter, eller vad...?”
Shirley strök lätt Kyle över ryggen.
”Spring efter henne du, Kyle. Hon behöver nog prata med en bra vän nu.”
Kyle nickade och sprang iväg för att leta efter Ashlee.
*

Inga kommentarer: