lördag, april 17, 2010

Anfall – del 9

*
På lördagsmorgonen vaknade Coral och Darla före Kyle och Ashlee, så de gick upp och gjorde frukost.
”De är så söta att jag nästan måste ta ett kort på dem!” sa Darla när de kom in på Darlas rum för att väcka Kyle och Ashlee en stund senare.
Hon såg på Coral och log.
”Tror du dom blir glada då?”
”Mmmm... jätteglada.” fnissade Coral.
”Men titta på dom Coral, dom är ju det sötaste som finns!”
Darla gjorde en gest mot Kyle och Ashlee som sov djupt på sina madrasser.
Ashlee låg tätt intill Kyle och hade i sömnen lindat in fingrarna i hans hår.
Coral tyckte att Kyle såg så fridfull ut.
Han måste ha haft en bra natt, utan oro, precis som jag, tänkte Coral.
Lugna, trygga nätter var sällsynta för syskonen.
Coral suckade.
Jag vill inte gå hem imorgon...! tänkte hon.
”Vad suckar du för? Oroar du dig redan för läxförhöret vi ska ha på fredag?” skojade Darla.
Coral skrattade och skakade på huvudet. Hon var glad att hon slapp förklara sig och trassla in sig i någon konstig lögn. Och i nästa sekund vaknade, som tur var, Ashlee och Kyle.
”Godmorgon sömntutor!” log Coral.
Ashlee sträckte på sig och satte sig upp.
”Godmorgon.” gäspade hon.
”Sovit gott?” frågade Darla.
Ashlee nickade.
Darla satte sig intill Kyle.
”Och du då, har du inte riktigt vaknat än?”
”Nä, jag sover.” sa Kyle.
”Upp nu,” skrattade Darla. ”annars tar jag kort på dig.”
Kyle satte sig upp.
”Du skulle bara våga.”
”Ja, det vågar jag.” sa Darla. ”Jag tänkte faktiskt ta kort på er förut, när ni sov, för ni var så söta.”
Ashlee fnissade.
Kyle skakade på huvudet.
”Du är knasig, Darla.”
”Sötnos, vill du ha en puss av din knasiga kompis?” frågade Darla och strök luggen ur Kyles ögon.
”Nej,” fnissade Kyle. ”din knasighet kanske smittar av sig.”
Darla låtsades se förnärmad ut.
”Coral, får jag brotta ner din gulliga, kaxiga lillebror?”
Coral skrattade.
”Ja, det får du.”
”Jag hjälper till!” sa Ashlee.
*

Inga kommentarer: