onsdag, april 07, 2010

Glöd – del 1

*
Det var en kall fredagsmorgon i Blue Creek. Vårvädret dröjde och det hängde regn i luften.
”Jag tycker om när det regnar.” sa Kevin. ”För kan man hoppa i vattenpölar.”
”Är det roligt att bli alldeles blöt och kall?” frågade Ashlee.
”Ja, det är det.” sa Kevin och log brett mot sin storasyster. ”Och så kan jag stänka vatten på dig.”
”Haha, tror du ja.” skrattade Ashlee.
Matthew Hayden - Ashlee och Kevins pappa - kom gående en bit därifrån. Han vinkade till sina barn och till Kyle, Coral och Darla.
”Ashlee - mössa!” ropade han.
”Ja, den är jättesnygg på dig pappa!” sa Ashlee och gjorde tummen upp.
Kevin, Darla, Coral och Kyle skrattade.
Matthew Hayden kom skrattade fram till sin dotter.
”Jag menade att du ska ta på dig din mössa, trollet.”
”Jag vet, jag bara retas. Jag har min mössa här.” Ashlee klappade på sin jackficka.
”Den är nog finare på ditt huvud.” sa Matthew och log.
Ashlee tog på sig sin mössa.
”Åååh... vad fin jag blev!” sa hon överdrivet och fladdrade med ögonfransarna.
De andra skrattade.
”Min lilla gulliga tokunge.” skrattade Matthew. ”Stick iväg nu, så ni inte kommer för sent till skolan.”
Ungdomarna skyndade sig iväg med Kevin i släptåg.
”Hej då pappa! Vi ses ikväll!” ropade Ashlee.
Matthew gav sin dotter en slängkyss. Sedan log han när han såg att Ashlee drog till sig Kevin så att han inte skulle komma så långt efter dem.
Han var stolt över hur bra Ashlee tog hand om sin lillebror och att hon alltid var så snäll mot honom.
*

Inga kommentarer: