söndag, januari 24, 2010

Little Spelling Bee - del 2

*
"Shit, vilka svåra ord ungarna får!" viskade Max när stavnings-tävlingen hade pågått ett tag. "Dom är ju bara tio-elva år! Och lilla Elle är bara sju...!"
"Men dom är duktiga." sa Darla. "Jag är verkligen imponerad. Jag kunde nog inte stava till Hypothermia när jag var i deras ålder."
"Jag visste nog inte ens vad det var i deras ålder." sa Chris.
Nästa unge, en elvaårig flicka, fick ordet Deficiency (Deficiency = Brist). Hon såg självsäker ut när hon stegade fram till mikrofonen och stavade.
"D-E-F-I-S-H-E-N-S-I. Deficiency."
Hon vände sig om och såg på sina skolkamrater med mallig min.
Juryn såg allvarligt på henne.
"Det var tyvärr fel lilla vän. Du är ute ur tävlingen."
"Vad?" tjöt hon. "Det är omöjligt! Jag stavar aldrig fel!"
Flickans lärare gick fram och ledde ner henne från scenen.
Elle fick gå fram till mikrofonen och stava till samma ord. Hon var så liten att en lärare fick sänka mikrofonen en bra bit.
"Deficiency." sa hon tydligt, för att visa att hon uppfattat vilken ord hon fått. Sedan bokstaverade hon: "D-E-F-I-C-I-E-N-C-Y."
Hon såg på juryn.
"Det är rätt!" sa juryn. "Bravo Elle! Du har vunnit vårens Spelling Bee!"
Publiken jublade.
"Ungen är ett geni!" skrek Max.
Elle tog emot sin trofé och tackade artigt juryn. Hon fick syn på Coral och Kyle som nu stod vid kanten av scenen. Hon sprang fram till dem.
"Grattis Elle!" sa Coral.
"Ja, grattis! Vad duktig du var!" sa Kyle.
"Tack." sa Elle blygt. "Men detta här är sista gången jag tävlar."
"Varför då?" undrade Kyle.
"Det är alla lärare som vill att jag ska tävla. Det tycker väl att det är häftigt att jag kan tävla med dom stora barnen eller nåt... Men jag tycker inte det är så kul och dom bara anmäler mig varje år utan att liksom fråga."
"Du ska göra något du tycker är roligt." sa Kyle. "Något som du bestämmer själv."
"Ja!" sa Elle glatt. Hon lade armarna om Kyles hals. "Du är klok!"
Max knackade Kyle på axeln.
"Du som är så klok kan väl tala om för mig vad det var för färg på ballongen?"
Kyle och Coral skrattade.
"Vilken ballong?" undrade Elle.
"Kom igen nu," envisades Max. "vad var det för färg?"
Ashlee himlade sig.
"Den var grön, okej! Grön!"
"Tack!" sa Max glatt.
Han och Chris gick ut ur aulan.
"Var ballongen grön?" frågade Elle.
Kyle skrattade och skakade på huvudet.
"Ashlee bara hittar på. För att få tyst på Max."
"Jaha." sa Elle. Hon log. "Ashlee är också klok."
*

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

så härligt skrivet! Alltid kul läsa om Elle - hon är verkligen speciell!

Dakota Quinn Diamond sa...

aww tack!! vad kul att du gillar att läsa om lilla speciella Elle! :D