fredag, januari 22, 2010

En ångestfylld natt - del 3

*
”Oj vad jag kommer vara trött i skolan i morgon.” sa Ryan när de kommit hem och Kate stoppade om honom. Han gäspade.
”Du får stanna hemma i morgon.” sa Kate.
”Är du galen? Vi ska ju repetera fredags-showen i morgon!” protesterade Ryan.
”Du kan inte gå till skolan med feber.” sa David. ”Du är hemma och vilar i morgon, så att du mår bra på tisdag.”
”Okej då.” suckade Ryan.
Han var så trött att han inte orkade protestera mer.
Läkaren hade skickat med medicin för febern och en sömntablett, så att resten av Ryans natt skulle bli rofylld.
Men Ryan vägrade ta sömntabletten.
”Inga mediciner.” sa han.
”Okej, ingen sömntablett.” sa David. ”Men den febernedsättande får du ta.”
Ryan tog mycket motvilligt tabletten. Sedan sjönk han trött ner mot kuddarna i sin säng.
”Försök sova lite nu grabben.” sa David.
”Sitter ni hos mig tills jag har somnat?” bad Ryan. ”Jag vet att jag inte är nån liten unge längre... men…”
”Vi sitter här hos dig.” sa David.
”Ända tills du somnar.” lovade Kate. Hon pussade sin son på den heta pannan.
”Tack.” viskade Ryan.
Han kröp ihop och blundade.
Kate strök honom över håret.

Efter några minuter hade Ryan somnat.
Kate och David satt kvar hos honom en stund och hörde hur han andades.
Hans andetag var nu lugna, djupa.
”Nu sover han nog lugnt resten av natten.” viskade David.
”Det tror jag med.” viskade Kate tillbaka. ”Det hörs att han sover bra nu. Han är trygg.”
David drog sin fru intill sig och kramade henne.
*

3 kommentarer:

The Darkest Night sa...

stackars Ryan! vilken hemsk natt!

Dakota Quinn Diamond sa...

mmm... stackar'n... otäckt både för honom och David & Kate... :-(

The Darkest Night sa...

helt klart! :-(

Hoppas Ryan slipper sina mardrömmar snart!