fredag, januari 15, 2010

En dålig fredag... del 10

*
Dagens sista lektion för Kyles klass var bild.
Bildlärarinnan Mrs. Adler var en glad och pratsam kvinna i femtioårsåldern. Hon var alltid vänlig och uppmuntrande, oavsett om hennes elever ville prata om bild, konst eller personliga saker.
Hon hade fått höra om allt det jobbiga som hänt idag, så nu ville hon inte göra något alltför stort projekt med klassen.
Hon lade fram pappersark, vattenfärger och penslar på borden.
"Jag tänkte att vi skulle göra ett collage." berättade hon när eleverna satt sig vid sina höga bord.
"Coolt!" sa Max. "Vad för collage?"
"Ni tar ett stort papper, målar en färg som symboliserar hur ni känner er. Sedan sätter vi ihop era bilder till en stor."
Shirley räckte upp handen.
"Ska vi skriva vilken känsla vi har valt, på varje färg?"
"Det var en bra idé, Shirley." log Mrs. Adler. "Varsågoda och börja."
"Måste man vara med?" frågade en av killarna, som var vän med Brent och Jerry. "Jag tycker bara det här låter flummigt och löjligt."
Mrs. Adler log.
"Ni som vill vara flummiga och löjliga med mig får vara det. Ni andra kan fundera på vilken konstnär ni vill skriva om nästa vecka."
Mrs. Adler fick med sig nästan hälften av eleverna i sitt lilla projekt:
Kyle, Ashlee, Max, Chris, Liza, Shirley, Andrea, Sandra och Adam.
"Ashlee, om jag säger grön, vilken känsla får du då?" frågade Mrs. Adler.
"Glad, tror jag." svarade Ashlee. "För då tänker jag på sommaren."
"Cheezy..." sjöng Max skämtsamt, men vänligt, med ett litet skratt.
"Ja, det är jag," flinade Ashlee. "men jag gillar grönt."
"Det är bra Ashlee." sa Mrs. Adler. "Om jag säger röd, vad tänker ni på för känsla då?"
"Arg." mumlade Kyle.
"Bra!" sa Mrs. Adler förstjust. "Måla ungar, måla!"

När collaget var färdigt och hopsatt bestod det av tio stora ark i olika färger med en känsla eller karaktärsdrag på varje, samt ett svart ark med texten
Mrs. Adler's Awesome Art Class
och ett svart där gruppen skrivit sina namn.
Mrs. Adler satte upp det stora collaget i korridoren utanför bildsalen, så att alla som gick förbi kunde titta på det.




Inga kommentarer: