måndag, januari 04, 2010

En väv av lögner - del 10

*
Coral satt i vardagsrums-soffan och läste när Kyle kom hem.
"Hej! Har du haft en bra dag?"
Kyle slog sig ner i soffan.
"Ja, den har varit helt okej. Och jag som inte trodde måndagar kunde vara bra."
Coral skrattade lite.
"Och hur var det hos Ashlee då?"
"Bra. Ash blev lite galen på Kevin bara, men annars var det trevligt. Haydens hälsade till dig förresten. Och så ska jag hälsa från Darla, jag stötte på henne i skolan."
"Tack." sa Coral.
"Vad har du gjort idag då?" frågade Kyle.
"Har mest läst och kollat på TV, bara tagit det lugnt."
"Skönt." sa Kyle.
Sedan försjönk han i tankar.
"Vad är det?" frågade Coral.
"När kommer han hem?" frågade Kyle.
"Inte före elva." sa Coral. "Han går nog till puben direkt efter jobbet."
"Okej."
Kyle försökte verka oberörd, men Coral såg att han blev lättad över att fadern inte skulle komma hem förrän om flera timmar.
Om fadern varit på puben sent på kvällen och tagit sig ett par glas, brukade han oftast stupa i säng och somna direkt när han kom hem.
Coral såg på Kyle.
Kyle kunde inte riktigt tolka hennes min först, men när hon log frågade han:
"Vad...?"
Coral flinade.
"Ska du sitta där hela kvällen, eller ska du ringa och beställa pizza åt oss nångång?"
Kyle flinade tillbaka.
"Jag ska sitta här hela kvällen."
Båda brast ut i gapskratt.
"Du är så jäkla kaxig, vet du det?" skrattade Coral.
"Mmm... jag vet. Det är mitt jobb som lillebror." fnissade Kyle.
Sedan fick han kämpa för att komma undan sin systers kittlingsattacker.

För första gången på länge log Kyle när de gick och la sig för att sova den kvällen.
Den här måndagen ville han komma ihåg länge. Den hade varit rolig och han hade känt sig trygg.
Han hoppades att Coral kände likadant, för de fick sällan uppleva sådana dagar.
"Tänker du också på att det har varit en ovanligt trevlig måndag?" frågade Coral.
Kyle såg storögd på henne.
"Kan du läsa mina tankar eller?"
Coral log och nickade.
"Mmm, visste du inte att jag är tankeläsare."
De brast ut i skratt igen.
*

Inga kommentarer: