måndag, januari 04, 2010

En väv av lögner - del 9

*
Så fort Kevin hörde föräldrarna komma innanför dörren rusade han ner.
"Mamma, mamma!"
Ashlee och Kyle kom efter honom.
"Mamma, Ashlee knuffade mig!"
Selma Hayden suckade och såg förmanande på sin dotter.
"Ash..."
"Det var inte så farligt." suckade Ashlee. "Han ville vara i mitt rum, jag sa nej, men han lyssnade inte. Så enkelt är det."
Matthew Hayden böjde sig ner och såg Kevin i ögonen.
"Kevin, vi har ju pratat om det här. Om Ashlee vill vara i fred måste du respektera det, oavsett om hon har vänner hemma eller inte. Okej?"
"Okej." sa Kevin buttert.
Men sedan sken han upp och pekade på Kyle.
"Han är Ashlees pojkvän."
"Kevin, nu låter du Ashlee och hennes vän vara." sa Selma bestämt. "Gå och ta av dig Batman-kostymen och tvätta dig istället. Vi ska äta om tjugo minuter."
När Kevin var mitt i trappan, vände han sig om mot Ashlee och Kyle och sjöng retsamt:
Kyle and Ashlee sitting in a tree, K-I-S-S-I-N-G.
First comes love, then comes...

"Kevin! Nu räcker det!" sa hans mamma argt. "Ashlee håller väl inte på så när du har tjejkompisar här?"
"Nä, men jag har ingen flickvän." sa Kevin.
"Jag svär; jag ska sälja dig på eBay, din lilla snigel!" vrålade Ashlee.
Kevin rusade upp och gömde sig i badrummet.
Kyle kunde inte låta bli att skratta.
"Förlåt att jag skrattar." sa han till Ashlees föräldrar.
Matthew och Selma Hayden log.
"Ingen fara, Kyle, skratta du." sa Selma. "Det är faktiskt ganska komiskt."
"Ja." höll Matthew med. "Välkommen till familjen Hayden, här är det cirkus varje dag."
"Om du vågar får du gärna stanna på middag." sa Selma.
"Tack. Jag skulle jättegärna göra det, men Coral är sjuk, så jag måste hem och höra om hon behöver något."
"Vilken fin bror du är." sa Selma med mycket värme i rösten. "Hälsa Coral. Ni får komma hit och äta middag med oss båda två när hon blir frisk, okej?"
Kyle log.
"Okej. Tack så mycket."

Ashlee följde Kyle till ytterdörren när han skulle gå.
"Ursäkta min pest till lillebror. Nästa gång du kommer ska jag se till att han håller sig lugn."
Kyle skrattade.
"Det är lugnt, Ash, det var faktiskt ganska komiskt."
"Så du vågar komma hit igen då?" flinade Ashlee.
"Det kanske jag gör." flinade Kyle.
Ashlee log varmt.
"Vi ses i skolan imorgon."
"Det gör vi." sa Kyle.
En liten röst hördes från övervåningen:
"Pussas! Pussas! Puss..."
Ashlee gav Kyle en snabb kram sedan rusade hon mot trappan.
"Ursäkta, men jag har en pestig liten sak att ta hand om!"
Kevin gav ifrån sig ett gällt tjut och ropade på mamma.
Kyle gick skrattande hemåt.
Cirkus eller inte, han trivdes väldigt bra hemma hos Ashlee och hennes familj.
*

Inga kommentarer: