fredag, januari 15, 2010

En dålig fredag... del 4

*
Biologi. Inte ett av Corals favoritämnen, särskilt inte idag; klassen skulle få dissekera ett organ och det var bland det värsta Coral visste.
"Det är såna här dagar man får lust att skolka." sa Darla. Hon avskydde också att dissekera.
"Dissekera som är så mysigt!" skojade en av killarna i klassen. "Vad hoppas ni på? Groda, orm...?"
"Snälla Brian, sluta..." sa Coral. Hon var nu alldeles vit i ansiktet.
Brian såg bekymrat på henne.
"Förlåt, Coral, jag tänkte inte på att du är lite känslig när det gäller sånt här. Är du okej?"
"Jag är okej." sa Coral.
Men hon såg inte okej ut. Darla såg oroligt på sin bästa vän.
"Ska vi fråga om du får slippa dissekera idag?"
Coral skakade på huvudet.
"Nej, Mister Wheeler skulle aldrig tillåta det. Han tycker att alla ska vara med."
Mr. Wheeler låste upp biologisalen och släppte in klassen.
"Para ihop er två och två." sa Mr. Wheeler när han ställt sig vid katedern. "Idag ska vi dissekera som ni vet. Idag blir det..."
Han gjorde en dramatisk paus. Sedan utbrast han triumferande:
"Hjärta!"
Coral blev bara vitare och vitare i ansiktet.
"Mister Wheeler, kan jag få slippa...?" frågade hon försiktigt.
"Ja visst." sa Mr. Wheeler. Sedan log han försmädligt. "Om du vill ha underkänt i biologi."
Han placerade ett hjärta på varje bänk. När han kom till Coral och Darla stirrade Coral på hjärtat i två sekunder, sedan slog hon handen för munnen och rusade ut ur klassrummet.
"Stackarn..." sa Brian. "Hon borde ha fått slippa."
Han fick medhåll från klasskamraterna.
Darla reste sig och gick mot dörren.
"Och vart ska Miss Montgomery ta vägen?" frågade Mr. Wheeler.
"Jag ska se hur det är med Coral." svarade Darla.
"Hon klarar sig nog." sa Mr. Wheeler. "Sätt dig ner nu om du inte vill ha underkänt."
"Hon borde få ett A för att hon är en omtänksam vän som bryr sig om hur Coral mår!" utbrast Brian.
Darla log tacksamt mot honom, sedan gick hon ut ur klassrummet.
"Det blir kvarsittning i eftermiddag, Miss Montgomery!" skrek Mr. Wheeler efter henne.
"Jag ska låtsas att jag bryr mig!" svarade Darla.
Klassen skrattade och applåderade henne.
*

Inga kommentarer: