söndag, januari 03, 2010

Fantastiska Fyran & diamanttjuvarna - del 5

*
Ryan kom snabbt upp till vattenytan.
"Vattnet dras tillbaka!" flämtade han.
Tjejerna såg hur en virvel började bildas och ett gurglande ljud hördes.
Sunshine och Maureen satte sig så nära kanten de kunde.
"Ta tag här Ryan!" skrek Maureen.
Ryan lyckades få tag i Sunshines hand, men han släppte nästan genast.
"Nej!" skrek Sunshine. "Släpp inte! Ta tag i min hand igen!"
"Det går inte!" sa Ryan förtvivlat. "Jag vill inte dra ner dig också!"
"Ta tag i min hand!" skrek Sunshine bestämt.
Ryan gjorde som hon sa. Han lyckades ta sig närmare kanten.
Maureen fick tag i hans byxlinning och bälte och lyckades dra upp honom.
"Det där vara nära..." flämtade Ryan. Han lät ganska skakad.
Nu såg de en stor virvel i vattnet. Sedan var det som om någon drog ur proppen ur ett badkar och vattnet försvann med ett högt sugande ljud.
"Tänk om jag hade varit kvar där nu..." Ryan lät både rädd och lite gripen av den tanken.
Maureen drog bort honom från kanten, sedan höll hon om honom hårt och länge.
Sunshine och Sheila höll också om honom.
"Jag är okej." försäkrade Ryan.

De samlade sig en stund innan de tog sina ryggsäckar och skyndade ut ur grottan.
*

Inga kommentarer: