fredag, januari 15, 2010

En dålig fredag... del 9

*
Klockan var tre på eftermiddagen. Idrottsläraren hade just haft ett 30 minuter långt samtal med Brent och Jerry.
Grabbarna hade slingrat sig, kommit med undanflykter och skyllt ifrån sig.
Idrottslärarens irritation hade växt mer och mer och tillslut hade han känt sig tvungen att ryta åt Jerry och Brent, talade om att deras beteende var rent för jävligt och oförlåtligt. Sedan hade han skickat dem till rektorn.
Nu gick han ut i korridoren och sade åt Kyle och Ashlee att komma in till honom.
Han såg tydligt att Ashlees kroppshållning var väldigt defensiv. Hon var alldeles spänd och hon knöt händerna om och om igen.
"Ta det lugnt Ashlee." sa idrottsläraren lugnt. "Jag ska inte skälla på er, jag vill bara höra er sida om allt som har hänt idag."
"Jag vill inte prata om det." mumlade Kyle.
"Ni vet ju vad som har hänt." sa Ashlee truligt.
Idrottsläraren kunde inte låta bli att le.
"Ja, jag vet vad som hände i morse, i omklädningsrummen. Men nu vill jag veta vad som hände uppe vid skåpen förut."
"Brent och Jerry betedde sig som skitstövlar." sa Ashlee.
"Det vet jag." log läraren. "Vad sa dom då?"
"Dom kallade Ashlee psycho." sa Kyle.
"Och dom pratade en massa skit." sa Ashlee.
"Okej..." sa läraren. Han såg på Kyle. "Och sen tryckte Jerry upp dig mot skåpen?"
Kyle tittade ner i golvet.
"Faktiskt så... tryckte jag upp Jerry mot skåpen först. Jag blev så arg när han snackade skit om Ashlee."
"Men sen tryckte Jerry upp Kyle mot skåpen - och han slog honom i magen!" sa Ashlee.
"Bra, då vet jag vad som hände." sa idrottsläraren. "Tack för att ni berättade. Nu vill jag att ni tar det lugnt i fortsättningen. Jerry och Brent är inte att leka med när dom blir uppretade - och dom är lite större än vad ni är."
Han log lite mot Kyle och Ashlee.
"Är vi överens om att ni ska ta det lugnt och vara försiktiga?"
Kyle och Ashlee nickade.
"Ja, Sir." svarade de.
Ashlee såg allvarligt på läraren.
"Vad händer med oss nu?"
"Ja... ni ska skynda er till nästa lektion, ni får inte komma försent."
Ashlee höjde på ögonbrynen.
"Är det allt...?" frågade hon klentroget.
Idrottsläraren skrattade.
"Ja, det är allt. Ni kan gå nu. Och glöm inte vad jag har sagt: var lite försiktiga i fortsättningen. Det är både för er skull och för betygens. Ni är båda skötsamma ungar med bra betyg. Låt det fortsätta så, okej?"
Kyle och Ashlee nickade igen och lämnade idrottslärarens kontor.
*

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

bra skrivet!

härligt att det finns någon vettig vuxen i deras värld!

Dakota Quinn Diamond sa...

Tack så mycket!! :)

Aaa, visst är det härligt!
Skönt att de har vettiga lärare
som bryr sig och tar tag i saker!