torsdag, november 25, 2010

SkrivPuff: Utmaning 2010:321 - 25 november

Skriv om skuld.

Blue Creek. November 2000.
*
6-åriga Ashlee sträckte fram sin spargris mot storebror Patrick.
"Du är skyldig Piggy en dollar som du lånade av oss." sa hon allvarligt.
"Ja visstja." 14-årige Patrick tog fram en sedel ur jeansfickan och tryckte ner den i spargrisen. "Tack för lånet Ashie."
"Fast du får ge honom två pengar." fortsatte Ashlee. "För du betalar för sent."
Patrick log åt sin rara lilla syster.
"Förlåt mig Ashlee, det var inte meningen. Vad sägs om att jag bjuder på en milkshake, som kompensation?"
Ashlee funderade.
"Piggy vill ha femtio cent till och jag vill ha en choklad-milkshake, en stoooor!"
Patrick skrattade och tog fram ett par mynt.
"Okej, en stor choklad-milkshake ska du få. Och här får Piggy sin straffavgift. Nästa gång jag lånar pengar av dig ska jag betala i tid, jag lovar."
Ashlee log.
"Okej. Men du... om du ger mig milkshake varje gång du betalar tillbaka för sent blir jag inte arg på dig."
Patrick log och skakade på huvudet.
"Nja... jag betalar nog hellre i tid, bjuda på milkshake blir dyrare för mig vet du."
"Jag vet." sa Ashlee glatt. "Men milkshake är mumsigt."
"Det tycker jag med." log Patrick. "Vad sägs om att du och jag går ut och tar en milkshake varje fredag?"
Ashlee sken upp som en sol och kastade sig om halsen på sin storebror.
"Du är världens bästaste bror!"
*

Inga kommentarer: