måndag, november 29, 2010

Luxuria (Lust / begär) - 1

4 juli 2009

Charli applicerade lite extra kajal runt ögonen och smetade på lite rosa glans på läpparna.
Ray stod i dörröppningen och tittade nyfiket på sin storasyster.
”Varför tar du på så mycket smink? Ska du på fest?”
Sssssh!” väste Charli. ”Inte ett ord till mamma, okej?”
Ray studerade Charlis sminkade ansikte och hennes tighta kläder.
”Får du se ut så där, med allt smink och såna där kläder?”
Charli fnyste hånfullt.
”Vad då ‘får’? Jag fyller arton idag, jag gör vad jag vill.”

Ray tyckte inte riktigt om den här förvandlingen som Charli gick igenom.
Ända sedan deras pappa åkt in i fängelse tre år tidigare hade Charli blivit allt mer trotsig och argsint.
Och nu tyckte hon plötsligt att det var vuxet att smyga i väg till en fest som mamma hade förbjudit henne att gå på.

”Du gör så här bara för att trotsa mamma.” sa Ray.
Charli himlade sig. Hon knuffade undan Ray från dörröppningen och gick ut från badrummet.
”Vad vet du?” fnyste hon. ”Allt jag vill är att fira min födelsedag med några kompisar på en fest.”
”Varför kan du inte fira med oss som vanligt?” sa Ray.
Han kände sig lite ledsen och besviken över att Charli nu bara struntade i familjens tradition; att fira Charlis födelsedag och Fjärde Juli med extra god mat, massor med godis och snacks och fyrverkerier på stranden.

”Ibland vill man göra annat i livet, Ray." sa Charli. "Det där kommer du att förstå när du blir lite äldre.”
"Du är inte så stor själv." fnyste Ray. "Du är faktiskt bara fyra år äldre än mej, tre och ett halv bara faktiskt."
Charli smålog.
"Säg nu inget till mamma om vart jag är ikväll, okej brorsan."
"Okej." suckade Ray motvilligt.

Ray såg efter sin syster när hon några minuter senare gick ner för trappan och ut genom ytterdörren.
”Var rädd om dig Charli.” mumlade han.
*

Inga kommentarer: