lördag, november 06, 2010

SkrivPuff: Utmaning 2010:302 - 6 november

Skriv om en installation.

”Fan jävla skitsladdar!”
Fred kände en lätt knackning på axeln och såg in i lilla Elles bruna ögon.
”Vad vill du?” suckade han.
”Vad gör du?” frågade barnet nyfiket.
Fred suckade igen.
”Jag försöker få ordning på den här jävla sladd-röran som din mamma har ställt till med.”
Elle gav honom en allvarlig blick.
”Du svär mycket. Det är inte så trevligt faktiskt.”
”Elle, stör inte Fred nu när han ska installera sladdar till datorn!” ropade Louella från köket.
”Jag stör honom inte, mamma. Jag bara vill veta vad han gör.”
Fred log ett ansträngt leende.
”Lilla, rara Elle… kan inte du gå in på ditt rum och leka?”
”Jo, det kan jag. Men jag vill inte.” Elle log ett stort leende. ”Jag ska äta frukost, sen ska jag gå ut och leka med Kevin och Blake.”
”Skönt.” mumlade Fred.
Barn var något Fred hade svårt att hantera, särskilt den här lilla ungen. Visst hon var jäkligt dock-söt och så, men hon var ju så irriterande smart!
Fred kände sig ofta överkörd av Elle när det gällde kunskap och sätt att uttrycka sig. Hur fasen kunde hon veta allt hon visste…? Hon var ju inte ens åtta år!
”Gå ut och lek i sandlådan eller vad småbarn nu gör, så jag blir av med dig en stund.” muttrade Fred.

Elle fnös. Sandlåda…? Bli av med…? Det var det fräckaste!
”Jag tycker inte så värst mycket om dig heller ska jag tala om.” sa Elle och spände blicken i Fred. ”Du svär och är sur hela tiden. Min mamma gillar glada människor faktiskt.”
Fred morrade.
”Ungjävel.”
”Vet du, Fred...” sa Elle. ”om man svär har man lite dåligt ordförråd. Fundera på det du.”
Elle gav sin mors nye pojkvän ett bländade leende och gick mot köket för att äta frukost.
*

4 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Gotta luv Elle!! Smart unge! :-)

Dakota Quinn Diamond sa...

Awww! Nu blir Elle glad! :D

Det är inte så smart att vara kaxig mot Elle... om man inte vill ha svar på tal...
In your face Fred! :P

The Darkest Night sa...

Nej, inte smart alls! Bäst att vara snäll mot Elle ;-)

Dakota Quinn Diamond sa...

ja, det är nog bäst ;-)