tisdag, december 09, 2014

Julkalendern 2014 - En Midvinter-saga - 9

*
9 December

"Nu vill jag höra om dom mystiska ljuden du har hört här den senaste tiden."
Moster Maja såg intresserat på sin systerdotter över kanten på sin stora tekopp.
Emilia tvekade. Hon ville helst inte tänka på otäcka saker just nu.
Men så ändrade hon sig. Moster Maja var genuint intresserad och hon trodde ju på andar och andra övernaturliga saker.
"Det låter som om någon, eller några, går omkring här ibland. Och jag känner liksom en närvaro..."
Emilia ryste till.
"Det är kusligt."

Hon tog ett litet bett av sin rågfralla, tuggade och funderade.
När hon ätit klart sneglade hon på sin moster.
"Vad tror du, kan det vara spöken?"
Moster Maja nickade.
"Det låter så, raring. Prata med dom, fråga vad dom vill."
Emilia log och skakade på huvudet.
"Helst inte."

Flickan såg på klockan och fick plötsligt bråttom.
"Oj, jag måste gå nu, vill ju inte komma för sent till skolan."
Hon gav moster en kram och skyndade ut till tamburen och sina ytterkläder.
"Ha en bra dag, älskling!" ropade Maja efter henne.
"Tack, detsamma!" svarade Emilia och klev ut i decembermorgonens kyliga vintervärld.

Prata med spökena... tänkte Emilia. Vad ska jag säga till dom då - att de ska hemsöka nån annans herrgård...? Nej, usch... jag vill inte befatta mig med spöken alls...
Hon skakade av sig obehagskänslorna och satte ett par hörsnäckor i öronen.
Lite musik kanske skulle skingra hennes tankar.

Musik hjälpte faktiskt och när hon såg Tony och Dante vid bussen som skulle ta hela klassen in till stan, och simhallen, mådde hon ännu bättre.
Hon kramade om sina favoritkillar och vinkade till Matilda.
"God morgon, ma chérie!" sa Dante.
"God morgon." log Emilia. "Mår ni bra?"
Dante nickade och log brett.
"Solsken, gnistrande snö - och endast nio dagar kvar till jullovet! Klart vi mår bra!"
Tony nickade instämmande och Emilia skrattade.
Killarna var ju för härliga!


Inga kommentarer: