måndag, december 15, 2014

Julkalendern 2014 - En Midvinter-saga - 15

*
15 December

"Jag ska inte gå till sexårs idag." meddelade Olivia vid frukosten.
Den pyjamasklädda lilla 6-åringen försökte se så bestämd ut som möjligt där hon satt på sin stol vid matbordet.
"Jaså?" sa pappa Johan roat. "Vad ska du göra då?"
Olivia funderade.
"Leka med mina paketkalender-grejor kanske."
Varje dag i december fick hon ett liten gåva från en paketkalender som farmor hade sytt.
"Jag vet att du tycker om dina presenter, lilla hjärtat." sa Johan "Men både mamma och jag måste ju jobba - och Leni är i London, så ingen kan vara hemma med dig idag."
Leni var Johans äldsta dotter, från ett tidigare förhållande, och Olivias älskade storasyster.
Lilla Olivia plutade truligt med munnen och rynkade ögonbrynen.
"Meh...!" utbrast hon, nästan indignerat. "Ni bara jobbar och går i skolan hela tiden ju...! Får ni inte vara hemma en liten dag ens...?!"
Nu såg flickebarnet nästan arg ut.
"Orättvist!"

Mamma Camilla skrattade mjukt.
"Om några dagar är vi lediga allihop. Men fram till jullovet måste vi jobba."
Olivia funderade på detta. Sedan lyste hon upp.
"Jag vet! Jag kan följa med er till jobbet! Jag kan hjälpa er att ta fast skurkar."
Nu var det Johans tur att skratta lite.
"Älskling, barn kan inte jobba med poliser, vet du."
"Meh..." tjurade Olivia. "Jag vill vara med er."
Johan tog upp flickebarnet i sitt knä.
"Och vi vill vara med dig, Lilla O. Men vi ses igen i eftermiddag. Du får det nog bra på sexårs idag med ska du se. Ni ska väl till biblioteket idag och lyssna på sagor?"

Olivia nickade sakta.
"Jaaa... det förstås..." sa hon fundersamt.
Hon satt tankfull i pappas famn en stund.
Till slut log hon och meddelade:
"Okej, jag går väl dit då. Men jag vill gå hem tidigt idag, annars blir jag bra arg."
Mamma och pappa kramade henne och lovade att de inte skulle komma och hämta henne senare än klockan halv fyra.
Lilla O godkände detta.
"Men imorrn kanske jag stannar hemma." sa hon efter en stund. "Man vet aldrig."



Inga kommentarer: