tisdag, september 27, 2011

Upplopp, nålar och tårar... - del 1

Direktfortsättning från Skrivpuff - 13 juli 2011

Sun City Hospital, California. September 2006


"RÖR MIG INTE!"
Det hysteriska och ilskna barnskriket och skramlet från en stålbricka full med instrument när de föll mot golvet fick Doktor Mark Craven att rusa in i undersökningsrummet.
En liten tanig flicka med brunt, lockigt hår verkade slåss för sitt liv mot sköterskorna. Hon slog omkring sig och sparkade.
"Oj, här inne var det upplopp." sa Dr. Craven med sin lugna, mjuka röst.
Flickan, som hölls fast av två sköterskor, tittade upp på honom.
Hon hade vackra blå ögon som ramades in av långa mörka ögonfransar.
"Dom får inte gräva i min benmärg med den där äckliga korkskruvsgrejen!" sa flickungen.
Hon pekade på ett blått plastföremål på golvet.
Det påminde faktiskt lite om en slags korkskruv, tyckte Dr. Craven.

Han plockade upp flickans journal, som också fallit ner på golvet, och kastade ett snabbt öga på hennes uppgifter.
"Maxine, vilket fint namn. Jag heter Doctor Craven."
Läkaren befriade Maxine ur sköterskornas grepp och såg in i hennes allvarliga lilla ansikte.
"Dom ljuger för mig." sa Maxine. "Dom säger att det inte kommer att göra ont... och dom sa att dom inte skulle hålla fast mig. Jag hatar när folk ljuger!"
"Vi vill inte göra dig rädd lilla vän." sa en av sköterskorna.
Maxine ignorerade henne och såg med bestämd blick på Dr. Craven.
"Säg sanningen. Benmärgsprov gör ont, eller hur?"

Ain't No Mountain High Enough - Marvin Gaye and Tammi Terrell

Inga kommentarer: