lördag, september 10, 2011

Soundtrack of my life - Alex

Soundtrack of my life - Alex 
(Maxine övertalade mig att göra en sådan här lista *lol*)

1993 - 4 oktober föddes jag. Det var en måndag.
Mormor citerade den gamla barnramsan: "Monday's child is fair of face".
Hon tyckte väl att det passade in på mig... *lol*
Min pappa skulle precis upp på scenen den kvällen och när hans manager berättade att jag hade kommit blev pappa helt överlycklig.
Han gick ut på scenen, meddelade att han fått en liten son, och sjöng
I'd Do Anything For Love (But I Won't Do That).
När konserten var över kastade han sig i en taxi och kom och besökte mamma och mig på sjukhuset.
Han tittade länge på mig, sedan på mamma och utbrast:
"Jävlar vad liten han är! Nora, ska dom vara så här små...?" *LOL*
Mamma förklarade skrattande att nyfödda brukar vara små och pappa sa
att jag var perfekt.

1994 - 1 år. Mamma Nora har svenskt påbrå (mormor är svenska), och hon lyssnar en del på svensk musik.
När vi lyssnade Alex Is The Man med Ola & The Janglers sa mamma att låten handlade om mig. Det var nog så jag lärde mig att säga Alex. Fast först lät det mest som "Lex" ;-)

1995 - 2 år. En kväll när jag inte kunde (eller ville) sova, utan bara stod i min spjälsäng och bölade, satte mamma på soundtracket till Disney-filmen
Oliver & company. Och eftersom hon ville spela en lugn låt jag kunde somna till blev det Good Company.
Mamma gick omkring i huset med mig i famnen för att lugna mig.
Vi behövde bara höra låten 12 gånger innan jag somnade... (Inte så konstigt kanske att jag snabbt lärde mig låten utantill) LOL

1996 - 3 år. Pappa var ute på en lång turné och jag frågade ofta efter honom.
Så fort jag hörde ytterdörren öppnas hemma sprang jag dit och förväntade mig att se pappa.
Jag blev besviken när det var någon annan. Mamma har berättat att jag brukade sucka då och säga "No daddy..."
När jag hörde rockmusik på radio eller TV trodde jag alltid att det var pappa.
Och en kväll såg vi honom faktiskt på TV. Hans band gjorde en cover på
Guns N' Rose-låten Paradise City.
Jag sprang till TV:n och kramade den. Sedan såg jag glatt upp på mamma och sa:
"My Daddy is on TV! Daddy is singing lock an' loll." 
(jag var ett knasigt barn...)

1997 - 4 år. I september detta året föddes min söta lillasyster Cassie.
Cassie är döpt till Cassidy, jag kallade henne Cassiebear (det gör jag fortfarande bland).
Jag var nog den stoltaste ungen i världen.
Mamma och pappa var också stolta och glada.

1998 - 5 år. På hösten var jag i New York med pappa. Det var den avslutande delen av bandets turné och vi bodde på lyxhotell.
Jag levde som en prins.
Men en kväll lämnade pappa mig ensam på vårt rum och han gick till polarnas rum och festade.
Jag kände mig arg, ledsen och övergiven. Satt i vår king size bed och kollade på TV och åt pizza och godis
Det var sista gången jag såg farsan i livet.
Nästa morgon gick jag in i rummet mittemot och kunde inte väcka honom.
Inte förrän jag var lite äldre förstod jag att han tagit en överdos...
Jag gick (i pyjamas) ner i receptionen och sa att jag inte kunde väcka pappa.
Charlene, en underbar tjej som jobbade där tog hand om mig hela dagen.
Hon såg till att jag slapp se när poliserna och ambulansen gick upp till pappas rum. och hon såg till att jag fick mat, både lunch och middag.
När jag blev ledsen och ville till pappa tröstade Charlene mig och sjöng Hushabye Mountain för mig.
Sent på kvällen kom morfar. Han hade flugit ända hemifrån California för att hämta mig.
Charlene, jag glömmer aldrig vad du gjorde för mig!
(Och du var nog min första kärlek).

1999 - 6 år. Yikes... vilket jobbigt barn jag var det här året...!
Cassie och jag fick bo hos moster Vendela eftersom mamma hade börjat dricka ganska mycket.
Jag var arg för att pappa var död och arg för att vi inte fick bo hos mamma.
Stackars min snälla, fina moster... Hon klarade inte av mig. Hur mycket hon än försökte trösta mig stötte jag bara bort henne.
I skolan klagade lärarna på att jag fick vredesutbrott och hade sönder saker.
Till slut hamnade jag i fosterhem. Hela vägen dit skrek jag, för jag trodde att jag skulle till ett sånt där hemskt barnhem man ser på film...
Men så fort jag träffade Jo & Martin smälte jag.
Love at first sight! Och de kunde ta hand om mig.

Och jag fick underbara syskon! Janie & Maxie - I <3 u!!!
Maxne skröt för alla: "Janie och jag har fått en ny liten bror!"
LOL Maxie är bara 9 dagar äldre än jag...! You gotta love her!

P.S. Moster Vendela och jag har fin kontakt idag och vi har pratat ut om allt...
Men det tog många år innan jag ville ha med henne att göra.

Till min fina familj: Jo, Martin, Janie, Maxie, Cassie, Ricky, mamma Nora,
Auntie Vendela, morfar & mormor:
Ain't No Mountain High Enough <3

2000 - 7 år. På våren fick Cassie (2 ½ år) också komma till Jo & Martin.
Det var ett mycket kärt återseende och Maxine & Janie älskade vår lilla syster.
Jag fattar inte hur Cassie stod ut med oss...! Vi kånkade jämt runt på henne och behandlade henne som en omtålig docka... LOL (Sorry Cassiebear!) <3
På hösten började jag ny skola. Skolan i min gamla hemstad låg lite för långt bort.
Det var ett bra byte och det var en trygghet att få gå i samma klass som Maxine.
Jag hade blivit ett jättelugnt barn och älskade min fosterfamilj.

Det här året sjöng och dansade vi mycket till pappa Martins gamla vinylskivor.
Cassie ville gärna höra en speciell låt.
"Happy-song! Cassie wanna listen happy-song!"
Och jösses vad vi spelade "Happy-song mycket!" LOL
Cassiebear, here's to u! <3
Happy Together

2001 - 8 år. Musik har alltid varit viktigt i mitt liv (kanske för att pappa var musiker). Vi har alltid spelat mycket musik här hemma.
Det här året lärde vi (jag & Maxine) oss Johnny Cash I Walk the Line (och andra
Cash-låtar) utantill.
Maxine övertalade mig att uppträda, så när vi hade gäster showade vi.

2002 - 9 år. En ny tjej började i vår klass. Maxine & jag blev genast bästisar med Holly - och är det än idag!
Jag blev retad av några killar i skolan, de sa att jag var kär i Holly och det blev slagsmål.
Holly lugnade mig och sa "Alex, när folk är dumma i huvudet stänger du av öronen och går därifrån."
Visst är hon klok? :)
(Holly får fortfarande lugna mig när jag blir uppretad)

Vi har haft mycket kul ihop Holly!! :)
Real Good Time!

2003-2004 - 10-11 år. Mamma Nora började må bättre. Hon slutade dricka och blev sambo med Darryl.
Cassie (6 år) flyttade hem till mamma och honom.
Jag saknade Cass, men ville inte lämna min fosterfamilj. Ville inte bryta upp med mina älskade syskon och byta skola igen... :/
Men jag saknade Cassie och var vrålarg på mamma för att hon tog hem min lillasyster.
Hela jag var i uppror. Som en tiger.
Vi är små arga tiger-ungar både Maxine & jag.

En låt till Maxie, min fina "hyper-tiger-unge"-syster:
Eye Of The Tiger

2005 - 12 år. Jag började vara mycket på fritidsgården i Paradise.
Vi var bara grabbar, ungar som inte hade världens bästa hemförhållanden
- och jag var minst och yngst.
De stora grabbarna spelade softball och basket, men de tyckte jag var för liten för att få vara med...
Jag började spela för mig själv när de gått.
Fritidsledaren Grady såg att jag var ensam och började lira boll med mig.
Han blev en slags idol och förebild.
Han köpte till och med en basketboll till mig.
Jäklarns (som Maxie brukar säga) vad glad jag var!
Inte kunde jag då ana vad skulle hända på sommarlägret några månader senare...

Get'Cha Head In The Game

2006 - 13 år. Maxine - min älskade, coola, vackra syster - har redan sammanfattat det här turbulenta året så bra, så jag snor bara hennes låtval.
One Of Us

(Basketbollen som Grady gav mig ett år tidigare "råkade" jag tappa bort
den här hösten. Gillade inte den presenten längre...)

2007 - 14 år. Jag kämpade för att hålla allt inom mig... allt det onämnbara
som hände med mig året då jag skulle fylla 13.
Maxine var jättesjuk och jag var arg på allt och alla.
Folk trodde som tur var att min ilska berodde på min systers sjukdom.
Ingen visste något om vad som hänt på sommarlägret. Och jag var på något sätt glad för det.
Jag skulle hellre dö än låta någon veta.

Mad World...

2008 - 15 år. Mamma Jo & pappa Martin, även fast ni har haft mycket att göra.
Ni får stå ut med så mycket...
Maxines alla sjukhusvistelser och allt vad det innebär, läxläsning med en Ricky som hellre vill springa till stranden och leka, mitt häftiga humör och allt annat.
Men ni har aldrig gnällt - eller sagt att ni tröttat på hela skiten.
Inte Janie heller, fina storasyster.
Jag beundrar er så in i helvete!
Fattar inte hur ni står ut...!

En dag sa Joanne: "Men lilla gubben, vi gör ju detta för att vi älskar er så kolossalt mycket!"
Obegripligt... (nej jag skämtar bara)
Jo, Martin, Jane... Jag hoppas jag kan göra något för er någon gång.
Calleth You, Cometh I 
Bet on It

2009 - 16 år. Okej, jag snor Maxie's låtval här med...
Scream.

"Alex, fina lilla brorsan, du måste bli bättre på det... håll inte grejer inom dig..." säger Maxine.
Fina lilla syrran, jag ska bli bättre på det.

Nu säger Maxine: "Men brorsan, du kan inte göra en låtlistan utan att ha med 'Cornflakes'...?!"
Det var Ricky (vår lillebror) som en gång sa Cornflakes - han menade Coldplay LOL
Jo, självklart ska Cornflakes vara med.
Here's to you Maxie:
Viva La Vida

2010-2011 - 17 (snart 18) år. Här och nu. Tuffa tider...
Maxine jättesjuk, jag försöker få mamma att lämna Darryl, jag känner mig stundtals trött på skolan... Och alla mörka minnen från sommaren 2006...
Som tur är har jag många som får mig att inte ge upp, familj, vänner & lärare!
I love u guys!!!
If I Ain't Got You...

Holly, du har lärt mig att inte använda nävarna. Hon kramar mig och säger:
"Välj ditt vapen älskling - din hjärna och ditt hjärta 
- för du har så mycket kärlek i dig att hälften vore nog!"
Holly, bästaste vännen, I love u!

Maxie, fina syster, du vet hur det är att bli ursinnigt arg.
Men du (precis som Holly) har lärt mig att inte slåss med nävarna.
"Slåss med orden, Alex!"

Holly & Maxie, den här är till er:
Weapon of Choice




Och till slut: några av ungarna Clarke/Spencer's favoriter:






One Of Those Days
No Regrets
Oh, Imagine That



Alex, det är ju nästan en dikt! säger Cassie nu.
Lilla Cassiebear... hon kan konsten att se något fint i allt :)

♫ Soundtrack of my life - Alex ★
Lyssna gärna på min låtlista på Spotify
- som jag tillängnar min familj & vänner)
Rock on! 
// Alex Spencer-Clarke
(och undrar ni något om mig, så är det bara att fråga :))
*

Inga kommentarer: