fredag, september 09, 2011

Soundtrack of my life - Maxine

"Mitt liv i låtar". Mina karaktärer får berätta lite om sitt liv och varje år illustreras av en låt.

Soundtrack of my life - Maxine

1993 - 25 september föddes jag. Min biologiska mamma Audrey har berättat att hon hörde en radio spela musik där hon låg på sjukhuset.
Låten som spelades precis när jag kom ut var
(I Can't Help) Falling In Love With You - UB40.
Det kändes så rätt, sa mamma.
Då ja... *eye-roll*
Men det är en fin sång.

1994 - Jag var 1 år och hade redan blivit en riktig pratkvarn.
Mamma spelade mycket musik hemma, oftast sjöng hon själv, men det spelades mycket skivor också. Och en dag började jag sjunga med och dansa till I Got You Babe - Sonny & Cher.
Jag dansade och shakade min lilla blöjbak och ylade: "Goooo babe!"
Det skulle tydligen betyda "I Got You Babe" LOL

1995 - 2 år. Mamma Audrey & hennes pojkvän spelade ofta Life On Mars? av David Bowie, eller som jag sa: "Wowie"

1996 - 3 år. "Play Misser Tambouween Man, mama"
Jag älskade Mr. Tambourine Man (brukade somna till den på natten):

1997 - 4 år. En natt hade jag en hemsk mardröm och hade fått öroninflammation och var helt otröstlig.
Min älskade barnvakt satt hos mig hela natten, försökte trösta.
Och hon blev inte ens arg när jag spottade ut det äckliga penicillinet.
Hon sjöng Cat Stevens Moonshadow för mig.

1998 - 5 år. Det här året kom jag till världens bästa föräldrar Joanne & Martin.
De gav mig gränslös kärlek, trygghet och regler.
Kärlek vid första ögonkastet.
Polisen och socialen tog hand om mig på en fredag. Och fredagen efter kom jag till familjen Clarke.
Så Friday I'm In Love av The Cure passar väldigt bra.

1999 - 6 år. Jag fick inte göra bara som jag ville för Jo & Martin - men gudarna ska veta att jag testade gränser...!
Holy cow, vilket jobbigt barn jag måste ha varit...! Fattar inte hur folk stod ut med mig...
Men som sagt: Jo & Martin gav mig kärlek, trygghet och regler.
Jag fick mycket frihet också. Frihet med gränser.
"Morbror" Frederick lärde mig I Want To Break Free av Queen.

2000 - 7 år gammal och vildast i stan LOL
Janie (då 8 år) och jag dansade jämt till Super Trouper av ABBA
Martin brukar fortfarande skoja om det och säga det passade bra att vi var en blondin (Janie) och en brunett (jag).
Vi tvingade Uncle Frederick & Alex att vara med också - vi behövde ju en Björn & Benny också ju! LOL
Jag sa alltid åt Alex att han "måste sjunga med basröst", hans röst var ju så ljus och klar. Haha! Stackars lilla brorsan.
Jag var en riktigt liten BLT = Bossy Little Thing.

2001 - 8 år. Vild, hyper och Disney-freak.
Folk kallade mig Disney Princess. Jag ville vara kaxiga Meg (från Hercules).
Jag brukade alltid citera henne: "It's been a real slice." LOL

2002 - 9 år. Jag började kunna äta "sockriga grejer" utan att bli extremt hyper.
Yay me! LOL ;)
Jag älskade Sugar, Sugar med The Archies.

2003 - 10 år. I skolan skulle vi spela en pjäs. Det blev Alice In Wonderland. Jag fick huvudrollen.
Några stönade och sa: "Åh nej... ska hyper-ungen spela Alice...?!"
(ja, jag vet, folk är dumma i huvudet ibland...)
Men jag hade jättekul och mina lärare och min familj var stolta.
Jag fick sjunga i pjäsen också, bland annat fina Will You Won't You Join The Dance.

2004-2005 - 11-12 år. Man kan nästan tro att The Wild One av Suzi Quatro handlar om mig...! LOL
Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra orden "Maxine, lugna ner dig".
Hade jag fått en cent för varje gång skulle jag varit väldigt rik nu...

Relationen mellan min biologiska mor och mig har aldrig varit den bästa... men när jag var 11-12 år tröttnade jag rejält på att bli sviken av henne.
Jag visade det tydligt, bland annat genom att rymma från henne när vi var i Florida, jag var 11 då.
(jag var inte alltid helt smart...)
Väl hemma hos Jo & Martin skrek jag åt mamma Audrey att jag inte vill ha med henne att göra mer.
"Nu slipper du ju ditt misstag, som du kallade mig en gång!"
Jag vägrade att åka till mamma mer.
Det var hennes tur att få känna sig övergiven och sviken nu.
Jag hör hemma här, i California, där det finns folk som inte ser mig som "ett misstag".

What's In It For Me är en en låt som också hör till mitt soundrack.

2006 - 13 år. Ett turbulent år.
Alex var med om fruktansvärda saker. Han bar på en mörk hemlighet som vi inte skulle få reda på förrän 5 år senare...
Jag blev sjuk på hösten och hade en äcklig lärare som tafsade på småtjejer.

Alex och pratade om det här nyligen. Han sa:
"Tänk om Gud kunde leva nere hos oss på Jorden lite... undrar om han 
- eller vad Gud nu är - skulle fatta att vi människor inte alltid har det så lätt."

Ja... What if God was One Of Us....
Kloka lilla brorsan... <3
Ja, jag kallar honom alltid lillebror - jag är ju faktiskt hela 9 dagar äldre... LOL ;-)

2007 - 14 år. Min bästis Holly sa en dag till mig:
"Maxie, hur står du ut med allt...? Alla som säger idiotiska saker om dig för att du är fosterbarn och lite vild... och din sjukdom..?"
Jag svarade att jag så klart blir arg och ledsen, men ibland försöker jag ignorera skiten.
I Don't Think About It
Fokuserar istället på alla som finns där för mig.
Holly såg länge på mig och sa:
"Min lilla Maxie, du är inte 14... du är en en liten 'old soul'"
Holly, vad fin & poetisk du är! :) <3

2008 - 15 år. Det är alltid cool att hitta låtar med sitt eget namn i.
Det finns två som jag gillar mycket:
Me And Maxine av Sammy Kershaw och Maxine av The Photos.

2009 - 16 år. Under min tid på sjukhus har jag sett mycket på film.
En dag när mina syskon kom på besök såg vi hela High School Musical-trilogin.
(Mmmm, vi Clarkes gillar Disney LOL)
Brorsan (Alex) och kände igen oss mycket i Troys låt Scream. Ibland känner man att man bara måste släppa ut ett riktigt skrik och lätta på en massa känslor.
Gudarna ska veta att jag har skrikit mycket i mitt liv. (Fråga min familj bara... LOL)

Alex, fina lilla brorsan, du måste bli bättre på det... håll inte grejer inom dig... <3

2010 - 17 år. Jag har alltid varit besvärlig, jobbig, hyper, missförstådd...
Folk har alltid velat sätta stämplar och diagnoser...
Och jag vet, jag kan vara a pain in the butt....
Men jag som jag sa när jag var 7:
"I'm just Maxine! I'm a hyper-tiger-baby!"
Tack alla som låter mig vara "bara Maxine" - Just A Girl
Min familj - The Awesome Clarkes: Mamma Jo, Pappa Martin, Janie (my big sis), Alex, Ricky
Cassie (lil sis)
Min bästa vän Holly
Dr. Craven
Miss Barclay - bästa läraren ever!
I <3 u!

Your hyper-tiger-baby
Maxie

2011 - 18 år. Mitt liv har stundtals varit ganska tufft. Men min brorsa Alex har haft det ännu tuffare... Han (och lillasyster Cassie) har varit med om så mycket...
Men Alex är så stark! Inget kan knäcka honom.
Alex, baby: Kick Ass!!
Love ya bro!! <3





Lyssna gärna på min låtlista på Spotify!
Love,
Maxine <3


(och undrar ni något om mig, så är det bara att fråga)
*

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Vilken häftig idé!
Ett kul och intressant sätt att läsa om Maxines liv! :-)

Dakota Quinn Diamond sa...

Maxine hälsar och säger "Thanks!" :)
(och hon hälsar att hon tjatar på Alex att han också ska göra en sån här lista *lol*)

"Told ya I'm BLT!" LOL
/ Maxie