söndag, september 11, 2011

Soundtrack of my life - Cassie

"Mitt liv i låtar". Mina karaktärer får berätta lite om sitt liv
och varje år illustreras av en låt (eller fler).

Soundtrack of my life - Cassie

1997 - Jag föddes torsdagen den 4 september.
Precis som när min storebror föddes, citerade mormor en rad ur den gamla barnramsan:
"Thursday's child has far to go."
Eh...jaha... tack...
Jag döptes till Cassidy (efter mammas barndomsidol David Cassidy tror jag).
Cassidy betyder "Curly Haired". Mitt mellannamn Delia är grekiskt och betyder "Person From Delos".

Pappa var obeskrivligt stolt när jag föddes. Han kramade sjuksköterskorna
och sjöng Elvis (Let Me Be Your) Teddy Bear för mig.
Alex sa: "Pappa, hon är inte Teddy Bear, hon är Cassie bear."
Brorsan brukar fortfarande kalla mig Cassie bear :)

1998 - Jag hade precis fyllt 1 år när pappa dog.
Pappas band-kompisar sjöng Johnny Cash Amazing Grace på begravningen.
Alex stod storögd och allvarlig intill mamma, som hade mig i famnen.
"Cassie, säg hej då till pappa." sa brorsan.
Jag fattade ju inget, men jag vinkade till urnan med pappas aska och sa
"bye bye, dada."
Mamma bröt ihop och morfar fick hålla mig.

1999 - 2 år. Stackars mamma var knäckt efter pappas död. Hon började dricka för att döva smärtan och Alex var väldigt arg. Han var mest arg för att han saknade pappa, han kände sig sviken och han ville att mamma skulle göra saker med oss. Men mamma orkade inte...
Alex var bara 6 år och tog hand om mig mycket. Han brukade sjunga för mig när jag skulle sova.
Jag kommer väldigt väl ihåg Hushabye Mountain.

Moster Vendela kom och hämtade oss. Vi fick bo hos henne.
Alex trivdes inte alls, mådde jättedåligt och kom inte överens med moster.
Till slut fick han flytta till fosterhem.
Det var svårt att skiljas från sin älskade storebror... men jag tror ändå att det var tur att han fick komma till Jo & Martin. Det blev hans räddning.

2000 - På våren fick jag också komma till Jo & Martin. Jag var  2 ½ år då, skulle fylla 3 i september.
Jag stortrivdes och tyckte det var jättekul med alla mina äldre syskon.
Förutom älsklings-brorsan Alex hade jag nu två underbara systrar,
Janie & Maxine.
I love you all sooooo much!! <3

Det här året fick jag en ny favoritsång: Happy Together. Eller som jag sa:
"Happy-song!" LOL

2001-2002 - 4-5 år. Moster Vendela ville ha vårdnaden om mig.
Alex (8-9 år) var fullständigt vansinnig. Han skrek åt Vendela att hon var en elak häxa som ville knycka hans lillasyster.

Black - Pearl Jam

Jo & Martin pratade med Vendela och sa att det skulle bli traumatiskt för oss (särskilt för Alex) att skiljas från varandra.
Moster gick med på att låta mig stanna hos familjen Clarke, men jag träffade henne mycket och vi gjorde en lång resa tillsammans.

2003 - 6 år. Jag flyttade hem till mamma igen. Stor lycka!
Alex (10 år) stannade hos Jo & Martin. Han och mammas sambo har aldrig kommit överens... och så ville han inte byta skola igen.
Att skiljas var jättesvårt, men ändå inte traumatiskt. Vi sågs jättemycket ändå.
Men min dröm är att Alex ska flytta hem till oss!

I'm Gonna Miss You Forever

2004-2005 - 7-8 år. Den här tiden började jag må dåligt.
Jag blev brutalt påmind om att jag inte hade någon pappa... Barnen i skolan retade mig och jag blev inte bjuden på ett father-daugher-party - trots att Martin erbjöd sig att gå med mig.
Och jag blev retad för att min bror var fosterbarn.
Jag kände mig ofta miserabel och jag grät mycket.
Som tur var började mamma må bättre nu. Hon slutade dricka, gick på
AA-möten och var en underbar mor.
Hon tröstade mig mycket.

Mom's Song (We Think We'll Keep You)
<3

Alex har också tröstat mig mycket och gjorde roliga saker med mig.
Och han sa att han kunde klå upp alla som var dumma mot mig.
Men det fick han inte för mig.
Lilla fina storebrorsan... <3

Till min älskade familj
Mamma & Alex
Jo & Martin
Janie, Maxine & Ricky
och Finn, min bästa vän (& din familj):
Ni finns alltid där för mig.
Jag kan inte leva utan er!

If I Ain't Got You
<3

2006-2007 - 9-10 år. En fredag när jag kom hem från skolan hittade jag Alex på köksgolvet. Han låg i fosterställning och kved av plågor.
Jag blev livrädd! Var han sjuk?
Jag kastade mig ner intill honom och smekte honom över håret, som mamma brukar göra.
Han var alldeles kallsvettig och vit i ansiktet
"Alex, var har du ont?"
"Magen..." kved Alex. "Men säg inget till mamma..."

Mamma var inte hemma, så jag sprang in till grannen som ringde efter ambulans.
Det visade sig att Alex hade drabbats av brusten blindtarm.
Och inte förrän nu i år har vi förstått att det var på grund av övergreppen han utsatts för på sommarlägret som han inte ville åka till sjukhus.
Han ville inte vara sövd och maktlös och tålde inte att främlingar tog i honom.

(Måste tillägga att Alex så klart opererades - och han blev snabbt pigg igen!)

Min fina lilla storebror... jag vill inte vara så här maktlös... ;-(
Jag vill krama dig och ta bort allt det onda inom dig!

Leave It All To Me

Mamma gav mig en skiva med det svenska bandet The Wallstones.
En av favoritlåtarna blev Invisible People.
Min bästis Finn och jag pratade mycket om att det kunde vara skoj att vara osynlig på riktigt.
Tänk vad mycket bus vi kunde göra mot alla som var taskiga mot oss...!
Härlig tanke!

En annan härlig låt med The Wallstones är Good Old Stonecake! :)
Våra svenska släktingar tycker det är jättekul att jag lyssnar på musik av svenska artister.
Jag kan lyssna på svenska låtar också (talar nästan språket flytande) :)


2008 - 11 år. Höjdpunkten det här året:
Finn & jag uppträdde i skolans talangshow - och vi vann! :)
Vi sjöng (och dansade till) Grace Kelly av Mika.

När jag gick till bilen med min familj efter showen sprang Finn ikapp mig. Han sa:
"Cassie! Cassie! Vi äger!"
Och sedan kramade han mig. :)

2009 - 12 år. Det här året såg jag många gamla filmer, bland annat Paper Moon, Gone with the Wind och James Dean-filmer.
Alex retas alltid skämtsamt med mig för att jag är gammaldags och säger: "Cassiebear, du vet att det finns nya filmer nuförtiden va?"
Och det säger grabben som gillar låtar från 60- & 70-talet...! LOL
You gotta love him!

It's Only a Paper Moon

Okej, lägger in en lite "nyare" låt också ;-)
All For One

2010-2011 - 13/14 år. De senaste åren har stundtals varit väldigt svåra...
Maxine är jättesjuk... och ibland känns det hopplöst...
Mamma vill inte lämna sin sambo Darryl fast han är elak och kan bli våldsam.
Alex är jättearg för det.
Han pratar inte så mycket med mamma längre. Och Alex och Darryl råkar ofta i bråk.

Jag gråter mycket när ingen ser och önskar att allt blev bra och jag önskar att mamma,
Alex & jag kunde bo tillsammans som en lycklig familj, i ett mysigt hus vid stranden.

Only You
Rain

Men vi har bra stunder också och jag slutar aldrig att bli rörd av saker som min familj och vänner gör för mig.
Efter en tuff dag i skolan fick jag ett jättegulligt mail på min Facebook av Finn.
Han skrev vilken fin tjej jag är och han hade hittat en jättefin låt
som påminner honom om mig:
Suddenly I See
Jag blev såååå lycklig! :)
<3

Jag tillbringar mycket tid på stranden när jag är i Sun City (Alex & familjen Clarke bor där - och de bor precis vid havet).
Ibland är Finn med och vi tar en promenad i sanden.

Jag älskar att vara på stranden med min familj!
Alex & Maxine's bästis Holly brukar vara med oss också - och vi har så mysigt och kul allihop! :)
Holly älskar att göra Alex blyg och generad genom att tala om hur söt och snäll han är.
Och hon älskar att reta honom för att han är så kittlig (fast Alex försöker alltid vara cool då och säger att han inte alls är det... Nice try bro! LOL)
Härliga tider!! :D
I'm Thinking Sunshine
Shake It Up


Fler låtar som jag och mina syskon lyssnar mycket på nu:



Sing For Me
I Found A Way (from Drake and Josh)
Count On Me

A Little Bit Of Love

Till slut - en låt till Maxine (och alla andra som kämpar):
JUST STAND UP!

Lyssna gärna på min Spotify-låtlista!
// Cassie <3
Undrar ni något mer om mig? Var inte rädda att fråga! :)

Inga kommentarer: