torsdag, september 08, 2011

Alex hemlighet (del 18)

Miller Hotel, New York City. Oktober 1998

"Pappa, jag skulle vilja bo här alltid!"
5-årige Alex kravlade upp ur hotellets stora inomhuspool.
Neil Spencer log mot sin lille son.
"Skulle du inte sakna mamma och Cassie då?"
Alex strök några våta hårslingor ur ögonen.
"Joooo... jag bara menar att jag skulle vilja bo vid en pool."
Neil skrattade.
"Ja lilla gubben, det är härligt med pool."
Alex sprang fram till sin pappa som satt i en solstol av trä och läste i ett häfte med sångtexter.
"Men du badar ju inte pappa..."
Den lille pojken drog i sin pappas arm.
"Kom och simma med mig!" bad han.
"Ledsen Alex, pappa måste öva lite text till i kväll."

Alex lomade besviken tillbaka till poolen.
"Pappa, jag kan dyka! Kolla!"
Men Neil tittade inte upp från sina sångtexter.
"Pappaaaa, jag kan dyka!" upprepade Alex.
"Jag tittar om en stund älskling!" svarade Neil. "Jag lovar."
Alex gick tillbaka till pappa och kröp upp i hans knä.
"Oj..." sa Alex. "Jag är ju alldeles blöt."
Neil log.
"Det gör inget lilla gubben."
Neil drog pojken intill sig och kramade honom.
Alex gosade in sig hos sin pappa.
"Jag vill läsa sångtext med dig pappa."

"Då gör vi det." sa Neil.
Han höll häftet så att Alex också kunde se.
"Jag kan alla dina sånger jag." sa Alex stolt.
Neil log och kysste Alex på huvudet.
"Ja, du är min fina pojke du. Och du kan allt."
Alex såg med sina stora blå ögon på sin far.
"Näää... inte allt."
"Joho då." sa Neil. "Du kan göra vad du vill, bara du vill. Glöm aldrig det, min unge. Och glöm aldrig att följa dina drömmar."
"Drömmar...?"
"Ja, drömmar om framtiden. Vad du vill bli och göra i livet."
Alex nickade.
"Jahaaa...! Jag ska bli rockstjärna och så kanske jag ska jobba i fotoaffär."
Neil log brett och kramade sin lille son länge.





Soundtrack/Låtlista


2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

jätte-fint skrivet! Roligt att läsa ett positivt minne från Alex :-)

Dakota Quinn Diamond sa...

Awww! Tack så mycket!!
Ja, skönt att han inte bara är med om läskiga tråkigheter :-)