måndag, november 16, 2009

Telefonsamtalet

November 2009
***
En "börja" från AC Collin's bok 365 börjor.

***
”Börja” #11. 


***
Telefonen ringde för tredje gången på fem minuter. 

Jag gav upp, jag måste svara. 

Jag famlade i mörkret, lyfte luren och lyssnade.


Jag var så nyvaken att jag inte riktigt kunde ta in vad personen i andra änden sagt.
Jag bad kvinnan upprepa.
När samtalet var över var jag så skakig att jag inte visste vad jag skulle ta mig till.
Jag vände mig om i sängen för att väcka Krister, men så insåg jag att han redan åkt till jobbet.
Jag suckade.
Jag kände att jag var tvungen att prata med någon, annars skulle jag explodera!
Frida ville jag inte väcka så här tidigt, hon var ledig från skolan och behövde sova.
Jag tog upp luren igen och slog min brors nummer.


Johan Simonsson svarade snabbt.
”Hej Helena! Nej, ingen fara vi har precis gjort oss klara här. Jag ska skjutsa Leni till skolan och sen ska jag till jobbet. Hur är det med er då?”
Johan lyssnade ett tag på sin syster.
Leni stod bredvid och undrade vad de pratade om.
När Johan lade på luren såg Leni frågande och oroligt på honom.
”Vad ville Helena? Har det hänt något?”
Till hennes lättnad log Johan.
”Ja, det har hänt saker, men inget tråkigt. Helena fick precis ett roligt besked.”
”Meh! Berätta innan jag blir galen!” sa Leni.
Johan skrattade.
”Grattis får jag väl säga. Tony och Colette har nu officiellt blivit dina nya kusiner!”
Leni skrek av glädje!
***