tisdag, november 10, 2009

Best of Noel & Melwin II

***
Fler Noel & Melwin-pärlor kommer här!
// Leni


En sen fredagseftermiddag när vi sitter på bussen med tvillingarna kommer två äldre damer ombord.
De ser vresiga ut när de ser Melwin och Noel och suckar ljudligt.
("Barnhatar-tanter" kallar Linus dem).
Melwin och Noel sitter båda tysta, trötta efter en lång dag på förskolan.
Så börjar Melwin nynna lite på en sång. Inte alls högt - ungefär samma ljudnivå som ett normalt samtal.
Men tanterna blänger på pojkarna och på mamma.
De muttrar högt och tydligt något om att föräldrar nu för tiden inte kan säga åt sina barn att vara tysta.
Sedan börjar tanterna babbla med varandra - högt så det förslår!
Folk blir märkbart irriterade.
Noel glider nu ur mitt knä, går fram till tanterna och säger högt och klart:
”Ursäkta, men har inte era föräldrar sagt åt er att vara liiite tystare på bussen? Jag hör inte vad jag tänker!”

***

En annan buss-incident:
Linus & jag åkte buss hem med tvillingarna. Det var ont om sittplatser.
Linus och jag satt med varsin tvilling i knät + två stora ryggsäckar vid fötterna.
En tjej knyckte handikapp-platsen mitt framför näsan på en gammal dam.
Linus, som satt närmast gången, försökte resa sig för att ge tanten sin plats, men hon hittade en annan plats.
Hon log mot Linus och tackade honom ändå, för att han varit så artig.
Senare kom en kvinna med gipsat ben och kryckor på bussen.
Återigen försökte Linus resa sig för att erbjuda sin plats.
Men den gipsade kvinnan tyckte att han skulle sitta kvar, eftersom vi satt så trångt och hade småkillarna med oss.
Ingen annan reste sig för att erbjuda sin plats.
Då ropade Melwin:
”Hallå! Flickan ska sitta - hon har ont i sin ben!”

***

Inga kommentarer: