fredag, november 27, 2009

Ett skummande 4th of July - Del 3

***
”Jag tycker att tvättmedel i fontänen var en rolig idé.” sa Ryan när de gick hemåt.
David lade armen om sin son.
”Få nu inga idéer, grabben.”
”Jag vet en grabb som gjorde så här för flera år sedan.” sa Ryans farfar George.
Ryan såg på David.
”Hällde du tvättmedel i fontänen, pappa?”
”Vet jag inget om...” sa David oskyldigt.
Ryan, Sunshine och Maureen skrattade.
”Mamma, du är gift med en vandal!” sa Ryan.
”Då ska jag bara tala om att din mor inte heller är så oskyldig.” sa David. Han log.
”Vad gjorde hon?” ville Ryan veta.
”Hon och några andra tjejer satte tomteluva på Poseidon en jul.”
”Skyldig.” skrattade Kate.
”Ja, det där glömmer jag aldrig.” sa Maggie.
Ryan såg på Maggie.
”Var du också med?”
Maggie log.
”Jajamensan. Om det hittades på bus, var jag med.”
”Sätta tomteluva på Poseidon låter kul.” sa Maureen.
”Ja, det kanske vi ska göra till jul!” sa Ryan.
”Poseidon blir nog fin i tomteluva.” trodde Sunshine.
”Vad gör ni om nån kommer på er då?” frågade David med ett leende.
”Då skyller vi på att våra föräldrar är dåliga föredömen!” sa Ryan i självklar ton.
De vuxna skrattade.
”Jag visste väl att de förr eller senare skulle använda vårt förflutna emot oss” sa David.
”Självklart!” sa Ryan. ”Har ni gjort nåt mer kul bus?”
”Inget som vi berättar för er.” log Maggie.
”Nu blir vi ju bara ännu mer nyfikna fattar du väl...!” sa Ryan.
Maggie skrattade och rufsade om hans hår.
"Jag kan tänka mig det."
Någonting mer kan ni väl berätta?” bad Maureen.
”Om ni berättar vad ni hittar på för bus.” sa Maggie.
”Vi, hitta på bus?” sa Ryan. ”Inte vi inte, vi är oskyldiga som små lamm.”
”Och det vill du att vi ska tro på?” skrattade Kate.
Ryan nickade och log. Ögonen glittrade.
”Mmm, det vill jag. Lite i alla fall.”
***

Inga kommentarer: