söndag, november 15, 2009

Den lille tjuven

23 december 2008


En "börja" från AC Collin's bok 365 börjor.

”Börja” #22



Dan före julafton. Jag var sent ute som vanligt, men nu hade
jag handlat färdigt. 
Alla matpåsar var nerklämda i kundvagnen.
Niohundrasjuttiotreochfemtio, sa kassörskan och jag fumlade i
väskan efter plånboken. 

Den var borta. Väck.

Jag blev alldeles svettig.
Hur skulle jag nu kunna betala för allting?
Och en ännu viktigare fråga: vem hade tagit plånboken?
Det kändes så obehagligt att någon hade rotat i min väska.
”Någon har tagit min plånbok.” sa jag. ”Jag måste ringa min man och be honom komma ner med pengar. Kan jag låta vagnen stå kvar här?”
Kvinnan i kassan log.
”Självklart.” sa hon.
Mannen bakom mig klappade mig på axeln.
”Jag hoppas det ordnar sig med plånboken.”
”Tack.” sa jag, nästan gråtfärdig.
Jag lät kunderna bakom mig gå före och placerade sedan min vagn nära kassan, så att den inte skulle stå i vägen för någon.
Sedan gick jag ut ur butiken och slog mig ner på en av träbänkarna mittemot kassorna.
Jag skulle just ta upp mobilen för att be Göran eller Linus komma ner med pengar, när det hördes ett himla liv, skrik och bråk, en bit från ICA-butiken.
Jag gick dit för att se vad som hände.

En av köpcentrets vakter höll i en liten smutsig pojke i 10-12-års-åldern.
”Ge hit varorna du har snott, din lille tjuv!” sa vakten.
”Släpp pojken, du gör honom illa!” hördes en arg stämma.
Jag såg förvånat på Johan, min ex-make och min dotters far.
Johan såg på mig.
”Malena! Hej. Vad har hänt? Du ser alldeles knäckt ut.”
”Jag skulle precis handla, men någon har stulit min plånbok.” sa jag.
Den lille pojken som vakten höll hårt i började gråta.
Stora tårar gjorde det lortiga ansiktet randigt.
Han stack in handen innanför jackan och drog fram min plånbok.
Vakten slet plånboken ur pojkens hand och gav den till mig.
”Förlåt!” snyftade barnet skamset.
”Släpp pojken nu.” upprepade Johan.
”Han är ju en brottsling.” sa vakten tjurigt envist.
Johan höll upp sin polisbricka.
”Släpp barnet innan jag anmäler dig för övervåld!” röt Johan.
Vakten släppte pojken.

”Han måste följa med till kontoret.” sa vakten och spände blicken i Johan.
”Självklart.” sa Johan.
Han vände sig till barnet.
”Jag följer med dig och vakten till kontoret, så får vi ringa dina föräldrar eller andra förmyndare.”
”Jag har inga föräldrar!” snyftade pojken.
”Vem bor du hos då?” frågade jag.
”Ingen. Jag har bott i fosterfamilj, men just nu är jag hemlös. Jag har rymt."
Barnet såg på mig.
"Förlåt att tog dina pengar, men jag ville bara köpa något att äta!”
Jag sa att han var förlåten. Han hade ju lämnat tillbaka plånboken och bett om ursäkt.
”Du stal ju i leksaksaffären också!” röt vakten.
”Till min fostersyster!” snörvlade pojken. ”Hon får inga julklappar och jag ville så gärna ge henne nåt! Hon är den enda jag har!”
Han sjönk ner på köpcentrets stengolv och slog händerna för ansiktet.
”Jag hamnar i helvetet!” grät han.

Johan satte sig på huk intill pojken.
”Inte hamnar du i helvetet.” sa han lugnande. ”Nu ska du få följa med mig till polisstationen, så ska jag se till att du får rena kläder och nåt äta. Och du måste få nånstans att sova i natt.”
”Inte DIT!” skrek pojken. ”Jag vill inte tillbaka till fosterfamiljen! Hellre dör jag!”
Skräcken och paniken i hans lilla ansikte och röst fick mig att må illa.
Vad hade den här lille stackaren varit med om?
Jag såg på Johan att han reagerade som jag.
”Det ordnar sig grabben.” sa Johan. ”Vi ska nog hitta en bra plats åt dig, var inte orolig.”
De reste sig och gick mot utgången.

Jag såg mot dem ända till de försvann ut i decembermörkret.
Sedan skyndade jag mig tillbaka till ICA och betalade mina varor.
Nu ville jag bara hem och krama mina barn.
***

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Så sorgligt!! :-( Man känner verkligen med den lille pojken!

Trevligt att få läsa lite om Johan (och Malena)!

Dakota Quinn Diamond sa...

*kram!*

Kul att du tycker det! =)
ska försöka skriva mer med/om dem i framtiden! =)