måndag, november 16, 2009

Den lille tjuven - del 6

Annandag jul - 26 december 2008

Colette och Tony såg blygt på sina nya släktingar som nu kom för att fira Annandag jul.
De hade sett fram emot att träffa alla, men det kändes lite pirrigt.
Colette höll sig tätt intill Helena, klängde sig fast vid sin nya mamma.
Tony stod lite avvaktande en bit upp i trappan.
Han kände sig skamsen när han såg Malena, han hade ju bara för ett par dagar sedan stulit hennes plånbok.
Men Malena var inte arg på honom alls. Hon gick fram och hälsade på honom först.
”Förlåt för att jag knyckte din plånbok…” mumlade Tony och tittade ner i golvet.
Malena log och strök honom över kinden.
”Tänk inte på det mer,” sa hon. ”det är över nu vännen.”
Tony tyckte att Malena var fantastisk som ens ville prata med honom efter det han gjort!
Johan kom fram till honom och gav honom en kram.
”Allt bra med dig grabben?”
Tony nickade.
”Men det känns fortfarande som en dröm alltihop.”
Leni och Linus kom också fram och hälsade på Tony.
Nu kände sig Tony inte så blyg längre.
Alla var så snälla mot honom och verkade tycka om honom.

Noel och Melwin såg nyfiket på Colette.
”Vem är hon?” frågade Noel.
”Det är vår nya familjemedlem.” sa Frida.
”Vad heter du?” frågade Noel.
”Colette.” svarade Colette blygt.
”Hur många år är du?” ville Noel veta. ”Jag är fyra och ett halvt.”
”Jag är sex år.” sa Colette.
”Jag åsså är fura och halv.” sa Melwin.
”Noel och Melwin är tvillingar.” förklarade Frida för Colette.
”Ska vi leka sen?” sa Noel. ”Jag, du och Melwin kan leka.”
Colette log mot tvillingarna.
Sedan drog hon försiktigt i Helenas klänningsärm.
”Vad är det hjärtat?” frågade Helena mjukt.
”Får jag visa dom julgranen?” nästan viskade Colette.
Helena log.
”Spring iväg ni.”
Colette, Noel och Melwin sprang in i vardagsrummet.
Colette var två år äldre än tvillingarna, men på grund av vanskötsel och undernäring var hon så liten för sin ålder att det var lätt att tro att hon var mycket yngre.
”Här knyts det vänskapsband.” skrattade Krister. ”Den där trion kommer bli bästisar innan dagen är slut.”
***

4 kommentarer:

The Darkest Night sa...

yay! hoppas på att Tony & Colette skulle träffa Malena & Co igen!

Johan är inte pappa till Melwin, Noel & Linus ´, eller hur?? (försöker ha koll på släktskapen lol)

Dakota Quinn Diamond sa...

Aw! :D

Nope, Johan är bara pappa till Leni ;-)
(*lol* inte lätt att hålla reda på släktskapet... :P )

The Darkest Night sa...

ok, då fattar jag :-)

Dakota Quinn Diamond sa...

I inlägget Best of Noel & Melwin VI säger Noel så här om släktskapen:
"Linus och Melwin är mina brorsor. Vi har en mamma och en pappa. 

Leni är min syster. Vi delar på vårans mamma, men hon har en egen pappa."