måndag, november 02, 2009

Calypso Island. 1

***
David och Kate skulle resa bort i tio dagar.
Först skulle David på affärsresa till Boston, Kate skulle där passa på att träffa en gammal klasskamrat.
Sedan skulle David och Kate åka till Ryans faster Sue i New York.
De skulle hjälpa Sue med diverse saker som hon var osäker på, bland annat: inreda lägenheten lite bättre och hjälpa henne att få ett jobb hon skulle söka.
Åren med Walter hade gjort att Sue hade tappat mycket av sin tro på sig själv. Nu var hon oerhört glad och tacksam över att David och Kate ville komma över och stötta henne.

Ryan skulle bo hos Maggie och Maureen medan hans föräldrar var bortresta.
Han hade gärna velat träffa faster Sue, men han brukade tycka att hans fars affärsresor var långtråkiga, så han bestämde sig för att stanna hemma.

”Vi åker kanske till New York senare i år, så du får träffa faster Sue.” sa David till Ryan när de skulle åka.
”Det låter bra.” sa Ryan.
”Sköt om dig nu grabben.” sa David och kramade om sin son.
”Det ska jag.” sa Ryan. ”Ni också.”
”Och var snäll mot Maggie och Maureen.” skojade Kate.
”Nä, jag ska vara jättebusig.” sa Ryan.
Maggie höll om Ryan.
”Det ska bli så kul att få ta hand om den här sötnosen.”
”Taxin är här nu Kate.” sa David. ”Dags att åka.”
Kate kramade om sin son.
”Hej då min älskling.” sa Kate. ”Var rädda om er nu.”
”Ja, ja, åk nu.” sa Ryan med låtsad otålighet.
Men sedan skrattade han och besvarade sin mors kram.
”Åh jag kommer sakna dig!” sa Kate.
”Men mamma… ni ska inte på jorden-runt-resa. Vi ses om tio dagar.”
”Det är alltid jobbigt att åka ifrån sina barn.” sa Maggie.
”Äh det blir jätteskönt att slippa mig lite!” log Ryan.
”Ge er inte ut på några riskfyllda äventyr nu.” sa David.
”Slappna av!” skrattade Ryan. ”Det ska inte hända oss nånting farligt medan ni är borta, jag lovar."
David skrattade också.
"Det är bra, grabben."
"Nu sticker jag och badar.”
Ryan sprang ner mot havet.
”Hej då grabben!” ropade Kate och David efter honom.
”Ha det så bra! Var rädda om er!” ropade Ryan tillbaka. ”Och hälsa faster Sue!”
***

Inga kommentarer: