tisdag, november 03, 2009

Calypso Island. 4

***
”Ska ni med till Calypso Island i morgon?” frågade Sheila.
Maureen sneglade på sin mamma.
”För mig får ni gärna åka ut dit.” sa Maggie. ”Fast jag skulle önska att ni väntade tills det blir finare väder.”
”Äh, det kan ju ta veckor.” sa Maureen. ”Så dålig sikt är det inte. Det är bara lite disigt.”
Ryan nickade instämmande.
”Vi kan låna farfars båt, den är säker och bra.”
Sedan såg han på Maggie och log.
”Och han har en massa flytvästar.”
Maggie skrattade.
”Det är bra älskling. Och glöm inte att be din farfar om lysraketer - ifall det händer er nåt.”


Nästa morgon hade vädret klarnat en aning.
Tidigt på morgonen gjorde sig Maureen, Sunshine, Ryan och Sheila redo för äventyr.
Ryans farfar kom över med båten, flytvästar och lysraketer.
”Var rädda om er nu!” sa farfar George.
”Ja, vi vill ha hem er torra och oskadda!” sa Maggie. ”Och är ni inte hemma senast klockan åtta i kväll, ringer jag varenda polis och sjöräddningssällskap i Kalifornien!”
”Mamma, du är så knäpp!” skrattade Maureen. ”Oroa dig inte, inget farligt kommer hända oss.”
”Såvida vi inte blir kidnappade av pirater.” flinade Ryan.
”Då får de med mig och göra.” sa Maggie. ”Kom hit och ge mig en kram nu, ungar.”
”Varför beter sig alla som om vi ska åka till andra sidan jorden?” sa Ryan.
”De oroar sig.” sa Maureen. ”Vuxna är lite konstiga, förstår du Ryan.”
Maggie tog tag om sin dotters midja.
”Vem är konstig sa du?”
”Jag skämtade bara!” fnissade Maureen och drog sig ur sin mors grepp.
Maggie kramade om Maureen, sedan Sunshine och Sheila.
”Tjejer… ska bara kramas hela tiden…” sa Ryan.
Farfar George skrattade.
”Tro inte att du kommer undan, lille vän.” skrattade Maggie och kramade Ryan också.


Några minuter senare stod Maggie och farfar George nere på bryggan och såg efter ungdomarna när de åkte iväg med båten.
”Ha så kul!” ropade de.
Maureen, Ryan, Sunshine och Sheila vinkade glatt till svar.
***

Inga kommentarer: