torsdag, december 02, 2010

SkrivPuff: Utmaning 2010:327 - 2 december - #1

Skriv om en mentor.

”Alex, jag vet att du har det jobbigt hemma nu, men jag vill ändå be dig att inte ge upp skolarbetet.”
Alex såg på sin mentor och suckade.
”Miss Barclay… jag vet att mina betyg är rätt kassa nu… men jag kommer inte kunna läsa upp dom, inte innan jul...”
Miss Barclay log mot sin elev.
”Alex, dina betyg är inte så dåliga som du tror. Du behöver bara klara historie-testet på fredag och välja en extra-aktivitet eller två, så höjs betygen. Ge inte upp nu!”
Alex grimaserade.
”Historia…?”
Miss Barclay skrattade.
”Ja, Alex, gammal, läskig historia. Men du klarar det, du är en smart grabb - glöm aldrig bort det!”
Grabben skakade misstroget på huvudet.

”Vännen, du måste tro mer på dig själv. Du kan allt - bara du vill. Här är listan med extra-aktiviteter.”
Miss Barclay sköt över ett papper över skrivbordet.
Alex tog listan och ögnade igenom den.
”Du får välja vilka du vill, men får jag föreslå två saker som jag tror skulle passa dig?”
Alex nickade.
”Gärna. Men… få se om jag fattar det här rätt nu. Är det allt jag behöver göra; klara provet och välja två extra-aktiviteter…?”
”Ja, det är allt.” log Miss Barclay. ”Och jag tror att Drama-klubben skulle vara bra för dig, där får du uttrycka dina känslor på ett bra sätt och du får ge uttryck för din kreativitet. Samma sak med fotografering. Du gillar ju fotografering.”
Alex såg förvånat på sin lärare.
”Hur vet ni att jag gillar fotografering...?”
”Din mamma berättade för mig.”


Del 2
*

Inga kommentarer: