fredag, december 24, 2010

The Clarke Family Xmas Calendar - 24

24 December. Julafton

Det var en tyst familj som åt frukost på Julaftons morgon.
"Det är ingen rolig Jul." sa Ricky och drog tjurigt bort små bitar ur sin smörgås. "För Maxine är inte hemma."
"Ja, det känns tomt." höll Joanne med. "Men hon kommer nog hem snart, ska du se?"
"Annars kan hon ju inte få sina julklappar imorgon bitti." sa Ricky.
Och den lille pojken kom att tänka på en ännu värre sak:
"Tänk om hon är där ute någonstans alldeles ensam... och tänk om hon är jättesjuk!"
Martin reste sig.
"Jag åker ut och letar igen. Jag får ingen ro."
Han skulle just hämta sina bilnycklar när det knackade på köksdörren.
Martin öppnade. Där ute stod en man i 35-årsåldern. I sina armar bar han Maxine.

"Maxine!" skrek Ricky.
Alla sprang fram till mannen och Maxine. Flickan såg väldigt trött och svag ut.
"Du är Marvin va?" sa Alex. "Maxine berättade om dig."
Marvin log.
"Det stämmer det grabben."
Marvin vände sig till Martin och Joanne.
"Jag känner Maxine från sjukhuset. Min fru låg där."
"Trevlig att träffas." sa Ricky artigt.
"Tack snälla för att du kom hem med henne!" sa Joanne.
"Inga problem." sa Marvin. "Hon sa att hon ville hit."
"Jag ville hem. Inget sjukhus." kraxade Maxine.
Martin tog sin fosterdotter från Marvin. Sedan tog han Marvin i hand.
"Jag vet inte hur vi ska kunna tacka dig!"
Marvin log.
"Hjälp Maxine att må så bra som möjligt bara, då blir jag glad."
"Det ska vi göra." sa Joanne.

Marvin stannade en stund och berättade mer om medicinsk marijuana och att han jobbade på ett slags center dit sjuka personer kom och behandlades med marijuana.
Han visade en DVD som de spelat in på centret förra året, där några patienter berättade hur "gräs" hjälpte dem och så berättade han att Maxine kommit till centret dagen innan.
"Då ville jag inte hem." sa Maxine trött. Hon låg på soffan under en filt. "Men idag ville jag hem."
"Det är vi jätteglada för älskling!" sa Joanne och pussade Maxine på kinden.

En stund senare sa Marvin adjö och reste sig för att gå.
"Vill du inte stanna lite längre och äta frukost med oss." frågade Joanne.
"Tack, men jag måste iväg till centret nu." sa Marvin. "Förresten, låt Maxine ta lite 'gräs' ibland, hon mår lite bättre då. Det är inte det att hon vill ta droger..."
Martin log.
"Vi vet. Vi är övertygade nu och ska lyda ditt råd. Tack för allt!"

"God jul!" ropade Ricky efter Marvin när han gick till sin bil. "Tack för att du kom hem med Maxine!"
Marvin vinkade glatt till Maxines familj.
*

1 kommentar:

The Darkest Night sa...

skönt att Maxie kom hem igen!