lördag, december 04, 2010

The Clarke Family Xmas Calendar - 3

3 December

Ricky satte sig intill Alex i soffan i vardagsrummet.
"Hur många dagar är det kvar till jul?"
"Tre veckor. Det vill säga tjugoen dagar." svarade Alex.
"Jaha." sa Ricky. "Hur många timmar och minuter är det?"
Cassie fnissade.
"Ja, Alex, säg nu hur många timmar och minuter det är kvar till julafton."
"Och sekunder!" skrek Ricky.
Alex lutade sig nonchalant tillbaka mot soffkuddarna.
"Vet ni vad, det är helg nu, jag sysslar inte med matte på helgerna."
"Latmask!" skrek Ricky glatt.
"Ja," sa Alex. "men jag har jobbat hårt i skolan hela dagen så jag har rätt att lata mig."
Maxine, som satt uppkrupen i den andra soffan och läste en tidning, gav ifrån sig en litet skrockande.
Alex såg på henne.
"Ville du säga nåt, lilla vän?"
Maxine flinade och nickade.
"Du menar att du har jobbat hårt med att spana efter tjejer på skolgården?"
Jane, Ricky och Cassie fnissade.
"Ooooh, min bror är en tjejtjusare!" skrattade Cassie.
Alex skakade på huvudet.
"Jag hör att det är några här inne som inte vill ha några julklappar i år."

Cassie petade Alex i sidan.
"Om du säger vilken tjej du är kär i får du en super-fin julklapp av mig." fnissade hon.
Alex skruvade kittligt och generat på sig.
"Jag är inte kär i nån."
"Kittla honom under fötterna," flinade Jane. "då erkänner han kanske."
Alex drog snabbt upp fötterna i soffan.
"Glöm det. Förresten var det inte jag som spanade efter tjejer - det var Andy."
"Och vem är Andy?" frågade Cassie retsamt och petade sin bror i sidan ännu mer. "Din hemliga låtsaskompis?"
Maxine och Jane storskrattade.
"Den var bra Cassie!" ropade de unisont.
"Kan inte vi få träffa din låtsaskompis?" fnissade Cassie.
"Jag ska ge dig för låtsaskompis!"
Alex brottade ner sin lillasyster och kittlade henne tills hon skrek av skratt.

"Hallå!" sa Ricky. "Kan nån tala om hur många timmar och minuter det är kvar till julafton...?"
"Hjälp mig att brotta ner Alex så ska jag hjälpa dig att räkna ut det sen." sa Cassie.
"Yaaaaay!" glädje-tjöt Ricky. "Får jag kittlas?"
Alex skrek
"Neeeej!"
samtidigt som Cassie, Maxine och Jane ropade:
"Ja, det får du!"
*

Inga kommentarer: