lördag, december 11, 2010

Inga genvägar - del 3

SkrivPuff: Utmaning 2010:335 - 11 december #3

De hörde köksdörren öppnas och stängas och sedan hördes Alex röst:
”Mamma? Cassie? Är ni hemma?”
”Här inne älskling!” ropade Nora.
Alex såg alldeles förskräckt ut när han klev in i sin lillasysters rum och såg att hon grät.
”Vad har hänt? Har Darryl gjort något?”
Nora berättade om klänningen.

Alex knöt nävarna och blev mörk i ögonen.
”Om jag hade den jäveln här nu skulle jag…”
Nora gick fram till sin son och tog tag om hans armar.
”Alex, våld löser ingenting. Lugna dig nu så går vi ner till det där mysiga stället vid stranden och äter lunch. Okej?”
Nora drog sina barn intill sig och kramade dem.

”Jag är så ledsen för din klänning Cassie.” sa Alex. ”Jag önskar jag kunde ge dig en ny.”
Cassie lade armarna om sin brors midja.
”Tack baby. Men jag får ta jeans och blus och se lite mindre sagolik ut.”
”Ni två ser alltid sagolika ut.” sa Nora.
Alex log okynnigt mot Cassie.
”Så där säger hon bara för att hon vill ha fina julklappar.”
Cassie fnissade och snart övergick fnisset i bubblande skratt.
”Om man är kaxig får man verkligen inga julklappar.” skrattade Nora och kittlade Alex i sidorna.
Alex försökte verka cool och oberörd - men han var alldeles för kittlig. Snart skrattade han minst lika mycket som Cassie.
*

Inga kommentarer: